Categories
Diari

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan

Alhamdulillah… Kita masih lagi berkesempatan mengucup kenikmatan Ramadhan pada kali ini. Mudah-mudahan ia menjadi Ramadhan terbaik buat kita semua, Insyaallah.

Pada kesempatan kali ini, saya ingin memohon ampun maaf kepada semua atas sebarang kesilapan yang mengguris hati anda tidak kira melalui percakapan, penulisan, perbuatan atau apa sahaja. Sama-samalah kita bergerak menjadi insan yang lebih baik tatkala perjalanan kita kepada-Nya semakin hampir.

Salam Ramadhan buat semua dari saya sekeluarga…

A child stands idle while her mom performs terawih prayers last night at the Tunku Mizan Zainal Abidin Mosque in Putrajaya. Muslims across Malaysia begin fasting today. – Bernama pic

p/s: Apabila membaca portal berita malaysianinsider, ternampak wajah yang saya kenal. Rupa-rupanya anak-anak dan isteri saya. Lagi gambar dalam fotoweb bernama.

Categories
Diari

Ummi Tak Nak Tengok Nasi?

Lama dah tak tulis tentang Syasya…

Syasya ni jenis yang susah sangat nak makan. Jenuh nak paksa. Minggu lepas isteri saya paksa Syasya makan nasi. Lalu terjadilah dialog ini…

Ummi: “Syasya, makan nasi dalam pinggan tu bagi abih semua..ummi tak mau tengok ada satu nasi pon tinggai”
Syasya : ” kalau dua?”

Ummi : ” tak mau tengok ada nasi langsung”
Syasya : ” kenapa umi tak nak tengok nasi? (dengan muka kehairanan)

Ummi : ????

Hmmm… Syasya oh Syasya… Macamana nak besaq…

Categories
Diari

Terima Kasih Sayang

Alhamdulillah… Setelah 5 hari 4 malam berbengkel di Nilai Springs Resorts Hotel saya selamat sampai kembali ke rumah. Terima kasih sayang kerana menjaga anak-anak dan menguruskan rumah walaupun terdapat banyak cabaran yang harus dilalui.

Memang cukup letih dan stress bertugas hingga ke tengah malam dari awal pagi. Memang amat rindukan keluarga walaupun hanya 5 hari. Waktu ambil Syasya tadi pun, Syasya sebak sebab lama tak menatap wajah Walidnya. Lepas tu dia tak bagi saya tinggalkan dia lagi.

Terima kasih sayang kerana menguruskan segalanya…

Ada satu lagi berita gembira… Abang kena pi satu lagi bengkel yang mungkin memakan masa 7 hari 6 malam pada penghujung Mac 😉

Categories
Diari

Kanak-Kanak Terlalu Jujur

Memang kanak-kanak merupakan suatu zaman yang cukup bersih, Hati mereka masih lagi bersih dan suci dan tidak hairanlah wajah kanak-kanak cukup berseri-seri dan comel. Kalau mereka datang kepada kita dan katakan, “uncle/auntie gemuk”, sudah pasti kita akan tahu bahawa berat badan kita dah naik. Mereka akan berkata apa sahaja yang mereka nampak dengan sejujurnya.

Begitu juga dengan Syasya. Pada usia tiga tahun, Syasya dah petah bercakap. Cuma bila terlalu jujur, ia akan menjadi tidak berlapik. Kemungkinan ada hati yang terguris. Bagi kita yang sudah dewasa, sudah pasti ada cara berlapik untuk menyatakan sesuatu.

Cuma yang merisaukan saya ialah kepetahan Syasya bercakap mungkin mengguris hati orang lain.

Kejadian 1

Dalam lif ketika kami sekeluarga hendak keluar makan malam. Seorang wanita masuk bersama bayinya yang berkulit gelap. Lalu keluarlah dari mulut Syasya, “Umi, baby tu hitamlah”.

Terkedu isteri saya yang berada dalam lif itu. Nak ditegur pada waktu itu, memang sukar kerana Syasya jenis yang akan bertanya sebabnya. Kami terpaksa menerangkan kepada Syasya, mengapa perbuatannya salah dan mengajar agar setiap kali berjumpa baby, kena kata, “Baby tu comel”. Alhamdulillah setakat ni Syasya menurut nasihat kami.

Kejadian 2

Juga ketika di dalam lif sewaktu hendak ke tadika. Mulanya dalam lif itu ada dua wanita muda dan seorang lelaki dewasa. Sampai di tingkat dua, seorang wanita cantik masuk tetapi saiznya besar (Bukan gemuk tetapi memang jenis rangka besar dan tinggi dalam 1.8 meter tetapi ada bentuk badan yang menarik).

Lalu terpacul dari mulut Syasya, “Perempuan tu besar la”.

Terkedu diri saya lalu Syasya menyambung, “Yang baju warna hijau tu”.

Adoi! Terus direct kepada wanita yang baru masuk tu. Terus saya mencubit bahu Syasya dan Syasya terus menangis dan berkata, “Walid cubit Syasya!” Adoi, kantoi la pulak… Terus saya berdalih, “Bukan Walid cubit, terkena kunci Walid la”.

Lalu Syasya berkata, “Ooo…” dan terus berhenti menangis.

Kemudian terus saya jelaskan kepada Syasya bahawa tak boleh kata sebegitu dan bila jumpa perempuan, kata cantik.

________________________________________________________________________________________

Hmmm… Saya tak dapat bayang dalam situasi apa lagi kejadian sebegitu akan berlaku. Kalau terfikir, terus saya terangkan kepada Syasya sebelum Syasya mula mengeluarkan kata-kata. Cuma masalahnya kanak-kanak ni terlalu jujur!

Categories
Diari

Kesian Syasya

Hmmm… Dah lama saya tak update…

Kali ini saya ingin berkongsi tentang kisah Syasya… Selepas menghantar emak, ayah, adik saya Shaukhi beserta isterinya Azira dan anaknya Irdina Qasrina ke LCCT petang tadi, saya terus bergegas pulang kerana Syasya tidur dalam kereta. Nak parking pun agak jauh sambil nak kena dukung Syasya pulak. Lagi pun dah nak check in.

Kemudian sampai di Petronas tidak jauh dari situ, saya memberhentikan kereta dan saya toleh belakang, saya lihat Syasya menghisap jari sambil menangis. Lalu saya bertanya, “Awat Syasya?”

“Syasya sedih”
“Sedih kenapa?”

“Syasya tak dak kawan. Tok Wan tak dak”

Sedihlah pulak saya tengok gelagat Syasya yang semakin kuat tangisannya. Lalu saya pun telefonlah adik saya Shaukhi dan minta ayah bercakap dengan Syasya, tiba-tiba Syasya jadi pemalu pulak!

Ceritanya begini, dua hari lepas mak, ayah adik saya dan isterinya beserta anaknya datang ke rumah saya. Jadi dalam tempoh dua hari tersebut, rumah saya yang biasnaya agak sunyi menjadi riuh rendah dengan gelak tawa dan keletah Syasya, Dina dan Syafi.

Syasya pula memang suka bermain dan dalam tempoh yang sama sempat jugak ke Zoo negara dan beriadah di Tasik Permaisuri. Tempoh dua hari yang cukup menggembirakan Syasya. Apa tidaknya ramai orang yang melayan dia.

Kini, depa semua dah balik, jadi rumah dah kembali sunyi. Syasya nak main dengan adik Syafi pun, adik Syafi masih kecil. Jadi Syasya jadi bosan. Hmmm… La ni waktu saya tengah mengembara dalam dunia web, saya lihat Syasya tidur di atas cungit cungit adiknya sambil menonton kartun keseorangan. Nampak sangat Syasya bosan…

Kesianlah pulak tengok.

Tak pa, nanti raya Haji kalau ada rezeki, kita balik rumah Tok Wan, InsyaAllah…

Categories
Diari

Keseorangan

Ketika ini, isteri dan anak-anak saya berada di Kedah. Tinggallah saya keseorangan di KL. Apakan daya, demi tugas, saya perlu kembali dan laksanakan. Bila balik rumah memang terasa sungguh sunyi. Kalau tidak ada gelak hilai dan keletah Syasya, tapi kini hanya komputer jadi peneman. TV saya tak tengok sangat melainkan berita dan sukan.

Bila telefon rumah di Kedah, dan bila terdengar suara Syasya menangis nak mai kat saya, terasa cukup indah pulak walaupun bercampur sayu. Nanti Walid balik tau Syasya. Lepas tu dengar suara Syafi yang nak susu, rasa rugi pulak tak dapat tatap wajahnya sebab waktu kecik ni cepat berubah perkembangan bayi.

Bila tengok rumah yang berserabut, teringat betapa tekunnya isteri saya kemaskan. La ni kalau dia balik rumah, mesti habis saya kena bebel. Hehehe… Memang berselerak. Tak tahulah macam mana nak kemas. Saya rasa dah kemas dah tapi kalau isteri saya buat, sekejap ja dah nampak kemas. Hmmm…

Alhamdulillah dalam tempoh seminggu saya dah sempat buat Akikah untuk Syafi. Seperti Syasya, saya laksanakan Akikah di Kemboja melalui Al-Ameen. Alhamdulilah kerana ia dilaksanakan dalam Bulan Ramadhan dan akikah itu dilaksanakan untuk saudara kita di Kemboja berbuka puasa.

Kalau di Malaysia, kita buat Akikah, kadang kala bila saya tengok rasa macam membazir sebab banyak yang terbuang dan satu lagi sikap orang kita kalau ambik tu banyak-banyak tetapi makannya seciput ja. Last sekali banyak sisa yang dibuang begitu sahaja. Berbeza dengan saudara kita di Kemboja yang begitu daif. Saya difahamkan, apabila ada Akikah dilakukan di sana, ia pasti habis licin. Bagi mereka, nak daging itu adalah makanan yang cukup mewah. Apa pun, yang paling penting sebenarnya niat di hati kita.

Alhamdulillah juga kerana sejak awal lagi balik Kedah tempoh hari, saya terus tunaikan Zakat Fitrah bersama tambahan tanggunggan saya yang baru iaitu Syafi Hana. Terasa lega bila semua kewajiban itu dilaksanakan.

Kini Syafi sudah pun botak. Botak setelah dicukur kepalanya. Memang disunatkan bercukur kerana salah satu faedahnya ialah ia dapat membersihkan kekotoran yang mungkin terlekat pada rambut bayi yang mungkin sukar untuk ditanggalkan. Ada yang salah faham dengan hanya menggunting dua tiga helai rambut ketika bercukur bayi. Apa pun Alhamdulillah ia telah dilaksanakan.

Syafi Hana Selepas Bercukur
Syafi Hana Selepas Bercukur

Dan bila mengingatkan semua itu, saya terasa cukup sunyi bila di rumah berseorangan. Mujurlah begitu banyak tugas (macam nak kerja banyak ja. Hehehe) yang perlu diselesaikan. Banyak dateline yang perlu dipatuhi membuatkan masa berlalu begitu pantas dan berjaya mengisi kekosongan itu.

InsyaAllah esok malam, saya akan bergerak ke kampung untuk kembali bersama insan-insan yang amat bermakna dalam hidup saya. Moga kesunyian ini akan berakhir, InsyaAllah…

p/s: Bila dah ada dua anak, terbayang macam nak lagi tetapi bila terfikir tentang amanah yang harus dipertanggungjawabkan, terasa gerun dan amat mencabar…

Categories
Diari

Selamat Hari Lahir Syasya

Alhamdulillah…

Hari ini genap tiga tahun usia Syasya. Dalam masa tiga tahun, dah banyak yang Syasya dapat pelajari. Alhamdulillah… Dan mungkin juga dalam bila-bila masa ini Syasya akan dapat adik.

Jangkaan isteri saya bersalin adalah 03 September 2009 tetapi saya merasakan hujung Ogos adik Syasya dah dilahirkan. Hmmm… Sedang menanti dengan penuh debaran… Bila-bila masa sahaja ini.

Untuk pak-pak menakan… Sila siap duit raya satu sampul lagi tau 😉

Selamat Hari Lahir Syasya Hana…

p/s: Maaf, saya agak sibuk kebelakangan ini dan usaha memulihkan dan set up hosting sedang dilaksanakan. InsyaAllah nanti saya akan kembali aktif seperti biasa.

Categories
Diari

Sambutan Hari Lahir Syasya

Syasya Lahir pada 30 Ogos 2006

30 Ogos 2009 jatuh pada hari Ahad dan dalam bualan Puasa. Jadi, saya dan isteri mengatur perancangan untuk mengadakan sambutan hari lahir Syasya 10 hari lebih awal iaitu pada hari ini.

Pagi nanti, kami akan bawa kek yang telah dibeli ke tadika Syasya. Semalam kami dah pun bawa 36 bungkus goodies untuk rakan-rakan di tadika Syasya. Biasanya bila ada kawan-kawan Syasya sambut hari lahir, depa akan berikan satu party pack kepada setiap rakan tadika di situ yang berjumlah 36 orang.

Hmmm… Saya dan isteri ingat kot murah nak buat macam tu tapi rupanya agak mahal. Beli party pack untuk 10 orang harganya RM16.99. Untuk 36 kena beli empat set. Dah berapa dah…

Itu tak termasuk makanan dan minuman lagi serta kek. Banyak jugak kos sampai hampir RM200 kami belanjakan. Adoi, nasib baik isteri yang tercinta ada bajet. Hehehe… (Ayat bodek)

Lepas beli semua barang tersebut, saya agak pening kepala tengok kos namun pagi semalam ia terubat bila tengok Syasya tersenyum lebar dan amat ceria bila tengok semua goodies tu.

“Happy birthday Syasya kan?” Tanya Syasya
“Ya” jawab saya.

Sepanjang perjalanan ke tadika semalam, Syasya asyik nyanyikan lagu, “Happy Birthday to Syasya, happy birthday to Syasya,” berulang kali.

Memang kepuasan terjelma bila tengok Syasya gembira.

Categories
Diari

Marah Syasya

Pagi tadi, saya terbangun jam 6.15 pagi. Terus saya Solat Subuh dan dengan keletihan fizikal dan mental saya terus tidur semula. Alih-alih dekat jam 8 pagi dah.

Apa lagi, kelam kabutlah saya. Syasya memang dah bangun. Saya kena mandikan Syasya tapi Syasya buat liat tak mahu mandi. Terpaksa saya paksa. Bila masuk bilik mandi, Syasya tak mahu bukak pampers dan saya cuba buka dia tak bagi. Syasya duduk dan berkeras dalam bilik mandi tak mahu mandi.

Apa lagi, terus saya marah Syasya. Syasya memang salah satu perkara yang cukup sukar ialah nak pakaikan baju dan mandikan dia. Memang liat. Syasya terkejut dengan jerkahan saya sampai menangis terisak-isak dan tersedu-sedu. Tapi dia masih berdegil. Saya pukul Syasya (Perlahan ja) dan Syasya terus menangis. Saya jerkah lagi dan dia terus menangis.

Saya dengan cara paksa buka pampers dia dan mandikan juga dia. Kemudian saya suruh Syasya gosok gigi, Syasya berdegil tak mahu. Lalu saya ambil tuala lapkan Syasya dan tinggalkan di atas katil sambil memarahi Syasya. Syasya terus menangis.

Memang saya terpaksa marah Syasya. Dengan dah lewat, sakit badan dan kepenatan, saya memang terpaksa marah untuk Syasya tahu mandi, gosok gigi semua tu memang perlu pada waktu pagi.

Bila nak ke tadika, Syasya nak main dengan saya terlanggar dinding dan menangis pulak. Memang hari ni Syasya asyik nangis sahaja. Last sekali saya sampai pejabat 8.36 sedangkan saya masuk jam 8.30 pagi.

Bila difikirkan semula, rasa kasihan pun ada sebab tengok Syasya macam ketakutan tadi. Saya jenis susah nak marah. Kalau dah marah tahu-tahu lah. Saya sayangkan Syasya tapi saya tak mahu kasih sayang seperti yang Sazali  (Rujuk Filem Anakku Sazali) terima. Saya terpaksa juga marah.

Mungkin Syasya terkejut sebab jerkahan saya agak kuat dan saya memang jarang tinggikan suara sebegitu kepada Syasya. Ni kali kedua. Lepas saya marah tadi, Syasya terus ikut cakap saya.

Bila nak sampai tadika, saya tanya Syasya, “Tadi Walid marah Syasya ka?”
“Tak. Walid sayang Syasya” Katanya sambil mengucup pipi saya. Aduh… rasa terharu + bersalah. Tapi saya terpaksa marah demi kebaikan Syasya.

Syasya jangan liat pakai baju dan mandi lagi tau!

Walid sayangkan Syasya…

Categories
Diari

Walid Ada Baby

Suatu petang, Syasya bertanya kepada saya, “Walid ada baby kan?”

“Ada, dalam perut Umi”
“Syasya baby dekat Walid”
“Mana?” Lalu Syasya tunjuk perut saya.

Adoi, Nak kena Syasya ni. Hehehe… Nampak sangat dah overweight !