Categories
Rencana

Alor Setar vs Alor Star

Secara Peribadi, saya tidak bersetuju nama Alor Setar diubah kepada Alor Star. Namun ia telah diubah pada 21 Disember 2003 dan saya masih lagi menulis Alor Setar bukannya Alor Star. Saya bukanlah pakar bahasa, tetapi bagi saya nilai sejarah yang ada harus dikekalkan keasliannya.

Mungkin perkataan ‘star’ itu diambil untuk menunjukkan bintang yang nampak macam glamor dan eksklusif tetapi dari segi sejarah Alor Setar bermula dari sebuah Alor yang terdapat di situ pokok Setar atau dalam bahasa saintifiknya “Bouea macrophylla”.

Jadi menukar Alor Setar kepada Alor Star adalah tidak relevan sama sekali dan sedikit sebanyak boleh menghakis nilai sejarah yang ada pada nama Alor Setar. Bila masa berlalu nanti, anak cucu akan tanya kenapa nama Alor Setar. Alor Bintang ka?

Bagi saya biarlah keaslian nilai sejarah itu dikekalkan. Seingat saya ramai yang menentang tetapi Kerajaan Negeri Ketika itu masih lagi mengekalkan nama Alor Star sebagai nama baru. Mungkinkah kerajaan Negeri baru kali ini akan melihatnya sekali lagi?

Pada saya Alor Setar tetap Alor Setar! Bukan Alor Star!

Komen

One reply on “Alor Setar vs Alor Star”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.