Categories
Rencana

PPSMI

Hari ni akan berhimpunlah pejuang pejuang bahasa dan golongan yang membantah pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). Suatu detik yang bakal mencatat sejarah kerana bukan mudah untuk melihat pejuang pejuang bahasa yang non partisan berarak menyuarakan rasa kecewa dengan dasar kerajaan. Dahulu pernah juga diarak Keranda 152.

Secara peribadi saya memang membantah PPSMI ini sejak ia mula dilaksanakan. Ia sebenarnya adalah satu dasar mi segera yang dilakukan secara tergesa-gesa tanpa melakukan kajian terperinci dan merujuk kepada mereka yang arif. Untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris, ini bukan caranya tetapi memantapkan silibus matapelajaran Bahasa Inggeris itu sendiri.

Paling kasihan adalah anak-anak kampung yang tidak memahami Bahasa Inggeris. Sudalah Matematik dan Sains adalah subjek yang mencabar ditambah pula dengan ketidakfahaman Bahasa Inggeris, sudah tentu merencatkan proses pembelajaran.

Kalau dilihat negara yang cemerlang dalam matematik di dunia mempelajari Matematik dalam bahasa Ibunda mereka. Lihatlah Jepun, Jerman, Korea dan Russia. Saya rasa tak perlu saya hujah panjang kerana dalam e-book yang diterbitkan secara percuma oleh Prof. Emeritus Dr. Abdullah Hassan cukup lengkap menghuraikannnya. Anda boleh muat turun di sini.

Muat Turun Ebook Mengapa Kami Bantah PPSMI