Categories
Uncategorized

Kembara Ilmu: UMT

๏ปฟDah lama saya tak naik bas dalam perjalanan yang jauh. Hari ini saya ke Kuala Terengganu dari Kuala Lumpur. Kali terakhir saya ke Kuala Terengganu ialah pada tahun19989 iaitu 20 tahun lepas. Ke rumah sahabat saya Khairu Farhan di Kg. Sungai Atas Tol. La ni dah jadi PTD hebat dah ๐Ÿ™‚

Sesekali apabila jadi penumpang ni, terasa rileks sikit. Perjalanan panjang dengan pemandangan luas dapatlah memberi saya sedikit ruang untuk bermuhasabah diri. Melihat semula apa yang telah saya lakukan selama ini.

Juga dalam musafir kembara ilmu ini, saya tak lepaskan peluang untuk berdoa kerana salah satu waktu disarankan berdoa adalah ketika bermusafir. Mintalah apa sahaja dari Allah. Allah yang akan memperkenankan permintaan kita. Allah jua tempat ku berserah.

Alhamdulillah diberi kesempatan menyertai kembara ilmu ini. Sekian nukilan pendek saya kali ini.

Categories
Uncategorized

Sesekali Teringat: Mesin Rumput

Tiba tiba teringat… Dulu apabila cuti sekolah, saya memang suka balik kampung. Di rumah Tok Wan saya waktu tu ada mesin rumput yang menggunakan mata besi.

Saya suka gunakannya untuk mesin rumput di tepi rumah Tok Wan. Yang bestnya, saya pakai selipar sahaja sambil mesin rumput. Hehehe…

Lepas tu, saya ke hospital dan ada kes yang kaki terkena mata besi yang pecah terkena batu. Aduh ngerinya! Itu pun Mesin guna mata besi tu, la ni dah pakai mata tali… Yang cedera tu pun guna but getah tapi saya selamba ja guna selipar!

Ngerinya bila teringat balik!

Categories
Uncategorized

Perancangan Allah Sebaik baik Perancangan

Pagi tadi, saya berbual dengan seorang sahabat perempuan yang cukup saya kagumi (ada satu kualiti dalam dirinya yang amat saya kagumi). Tiba tiba perbualan terheret kepada doa.

Saya ceritakan yang saya dahulu pernah sangat berdoa untuk mendapatkan sesuatu dari Allah tetapi tidak diperkenankan. Mulanya terdapat sedikit kekecewaan tetapi selepas terdengar satu ceramah yang mengumpamakan kita ni macam budak budak. Mak kita nak bagi kita ketulan emas tetapi kita nak jugak gula gula sedangkan kalau kita ambil ketulan emas tu, boleh beli kilang gula gula tu. Kerana apa? Kerana kita tidak tahu menilai sesuatu…

Apabila Allah beri, Allah tahu yang terbaik buat Hamba-Nya.

Manusia merancang. ALLAH merancangan dan perancangan ALLAH adalah sebaik aik perancangan.

Bersyukurlah atas apa sahaja yang ALLAH berikan walau sekecil kecil nikmat…

Categories
Uncategorized

Kala Subuh Yang Bening

Ketika ini 4.30 pagi. Biasanya saya akan bangun lebih kurang jam 5 pagi tetapi pagi ini terasa tidak dapat lelapkan mata sangat. Entah apa yang saya teringatkan. Macam orang sedang bercinta pulak. Hehehe

Dari balkoni penginapan saya ini dapat saya lihat cahaya rembulan yang menyinari pantai. Sungguh cantik ditambah pula dengan angin yang agak kencang.

Kalau seorang abid, sudah pasti sedang bertahajud. Saya pula termenung menghadap pantai sambil memikirkan banyak perkara terutamanya perjalanan diri nanti. Kita tak tahu apa yang akan berlaku hatta lima minit lagi pun kita tak tahu apa akan terjadi.

Segalanya perlukan perancangan yang lebih rapi tetapi yang paling penting ialah saya perlu komited terhadap pelaksanaannya. Hidup ini pun bukannya lama sangat, jadi amat penting untuk kita manfaatkan segalanya dengan sebaik mungkin. Niat harus betul agar mendapat leredhaan Allah.

Banyak azam yang melayang layang dalam tempurung kepala ini. Harapnya dapat dicapai. Elok jugak percutian kali ini kerana sedikit sebanyak dapat merehatkan minda dan mencari idea baru. Walaupun sebenarnya cuti tetapi tetap jua terselit dengan kerja yang saya lakukan dari tempat saya menginap.

Alamak, banyak pulak saya menulis bulan ini tetapi tak mengapa, sesekali bila saya rasa seperti hilang pedoman, saya akan baca semula tulisan tulisan saya ini sebagai penguat azam untuk bangkit. Untuk hadapi cabaran kehidupan ini, Jiwa Mesti Kental!

Categories
Uncategorized

Sesekali Teringat: Bayangan Gurauan

Categories
Uncategorized

Siri Muhasabah Diri: Berbaik Sangka

๐Ÿ“โœ๐Ÿผ Tarbiyah Minda ๐Ÿ“โœ๐Ÿผ

Bila kita nak belajar untuk bersabar, Allah akan uji kita dengan orang orang yang keras kepala kepada kita.

Bila kita nak belajar untuk memaafkan, Allah akan uji kita dengan orang orang yang cuba menyakiti hati kita.

Bila kita nak belajar untuk memberi, Allah akan uji kita dengan perasaan takut tak cukup dengan apa yang kita ada.

Bila kita nak belajar untuk rendahkan hati, Allah akan uji kita dengan orang orang yang cuba untuk merendahkan diri kita.

Hidup ini tidak akan ada yang serba sempurna dan kita sebenarnya tak perlu hidup yang terlalu sempurna untuk kita menikmatinya.

Apa jua ujian dan dugaan yang kita sedang hadapi, itu adalah proses kita belajar untuk menjadi lebih matang dan bijak dalam menghadapi kehidupan seharian.

Bersyukur dengan setiap apa yang kita ada, inshaaAllah bila kita bersyukur Allah akan beri kita lebih lagi

Sebelum kita ingin mentarbiyah orang lain, izinkan Allah mentarbiyah diri kitaโ€ฆ

โœ๐Ÿผ๐Ÿ“šโ™ฅ๐Ÿ’ฆ๐Ÿ•ธ๐Ÿ•ธ

Sumber: Kumpulan WA

Categories
Uncategorized

Siri Muhasabah Diri: Tarbiyah Minda

๐Ÿ“โœ๐Ÿผ Tarbiyah Minda ๐Ÿ“โœ๐Ÿผ

Bila kita nak belajar untuk bersabar, Allah akan uji kita dengan orang orang yang keras kepala kepada kita.

Bila kita nak belajar untuk memaafkan, Allah akan uji kita dengan orang orang yang cuba menyakiti hati kita.

Bila kita nak belajar untuk memberi, Allah akan uji kita dengan perasaan takut tak cukup dengan apa yang kita ada.

Bila kita nak belajar untuk rendahkan hati, Allah akan uji kita dengan orang orang yang cuba untuk merendahkan diri kita.

Hidup ini tidak akan ada yang serba sempurna dan kita sebenarnya tak perlu hidup yang terlalu sempurna untuk kita menikmatinya.

Apa jua ujian dan dugaan yang kita sedang hadapi, itu adalah proses kita belajar untuk menjadi lebih matang dan bijak dalam menghadapi kehidupan seharian.

Bersyukur dengan setiap apa yang kita ada, inshaaAllah bila kita bersyukur Allah akan beri kita lebih lagi

Sebelum kita ingin mentarbiyah orang lain, izinkan Allah mentarbiyah diri kitaโ€ฆ

โœ๐Ÿผ๐Ÿ“šโ™ฅ๐Ÿ’ฆ๐Ÿ•ธ๐Ÿ•ธ

Kredit kepada penulis asal (daripada sumber WA)

Categories
Uncategorized

Sesekali Teringat: Kemarin

SEVENTEEN – KEMARIN // Cover by Desy Rahayu ==========================================

👉 SUBSCRIBE Seventeen : https://youtu.be/RGLPm-hHCnM

👉 SUBSCRIBE Desy Rahayu : https://youtu.be/LRuvmOWuMTc ==========================================

🎤LIRIK
Kemarin engkau masih ada di sini
Bersamaku menikmati rasa ini
Berharap semua takkan pernah berakhir
Bersamamu bersamamu Kemarin dunia terlihat sangat indah

Dan denganmu merasakan ini semua
Melewati hitam putih hidup ini
Bersamamu bersamamu
Kini sendiri di sini
Mencarimu tak tahu dimana
Semoga tenang kau di sana selamanya

Aku selalu mengingatmu
Doakanmu setiap malamku
Semoga tenang kau di sana selamanya
Kini sendiri di sini
Mencarimu tak tahu dimana
Semoga tenang kau di sanaย 
Selamanya

Aku selalu mengingatmu
Doakanmu setiap malamku
Semoga tenang kau di sanaย 
Selamanya

Categories
Uncategorized

Daulat Tuanku!

Categories
Uncategorized

Sumbangan Wakaf Masjid Al Arifin

Bank Islam

020-110-100-569-43

MASJID AL ARIFIN