Categories
Berita

MH17 Sekalung Takziah

Malaysia-Airlines-crash

Berita pesawat MH17 yang ditembak di sempadan Ukraine/Russia ternyata memberi kejutan buat kita semua apatah lagi misteri kehilangan MH370 masih lagi belum terungkai. Adalah amat malang sekiranya benar ia ditembak jatuh dan tindakan terhadap dalang yang bertanggungjawab seharusnya diambil walau apa pun cara.

MAS1Itulah natijahnya peperangan. Peperangan wujud hasil daripada sikap tamak manusia sehingga mencipta kemusnahan di bumi sendiri. Pergolakan dunia berlaku saban hari menyaksikan kita begitu resah menyaksikan kesan kesan yang telah/sedang dan akan berlaku. Namun masih ramai yang sedang leka dalam hiburan yang melampau sehinggakan tidak dapat merasai apa yang berlaku di sekeliling dunia.

Dan sudah pasti apabila tumpuan dunia beralih ke MH17, Israel Zionis pula semakin rancak menyerang warga Palestin. Terbaru melalui darat menggempur Gaza yang sememangnya sudah terkepung. Sama-sama kita doakan rejim Yahudi Laknatullah ini tewas dalam kebangkitan rakyat Palestin untuk menuntut hak mereka.

Hasbunallahu Wa ni’imal wakeel…

Sesungguhnya Allah tempat kita berserah

MAS2MAS3(Gambar gambar adalah daripada Mirror UK)

Kembali kepada MH17, sama samalah kita memanjatkan doa agar kejadian ini adalah yang terakhir dalam sejarah penerbangan dunia. Pihak yang tidak terlibat dalam perang tidak seharusnya dijadikan mangsa. Peperangan di seluruh dunia seharusnya tidak berlaku lagi (walaupun memang mustahil).

Al-Fatihah dan Salam Takziah dari saya.

#Pray4MH17

Categories
Berita

Putar Belit Israel

IsraelCodeAlertIsraelCodeAlert2

Di saat kita meratapi dan bersedih melihat kekejaman Israel terhadap warga Palestin di Semenanjung Gaza, Israel yang sudah menguasai media antarabangsa memainkan isu ini dari sudut pandang yang lain. Atas sebab itu sokongan masyarakat dunia terhadap Israel tetap ada dan ramai warga dunia yang melihat isu ini bertentangan dengan apa yang kita lihat.

Israel2Israel3

Israel5

Mereka (warga dunia) terus menyalahkan Palestin atas kekejaman yang kononnya dilakukan hingga menimbulkan ketakutan di kalangan rakyat awam Israel. Menerusi media media yang mereka kuasai, mereka terus mencanangkan detik detik cemas warga Israel hingga menimbulkan rasa simpati warga dunia. Tidak hairanlah mengapa ramai yang mengisytiharkan sokongan padu kepada Israel.

Israel4

Israel1

Itu mudah dilakukan apabila media media di bawah penguasaan Yahudi Zionis telah melalaikan umat manusia dengan pelbagai hiburan yang mengasyikkan hingga langsung tidak menyedari hakikat sebenar suatu isu terutamanya isu Israel Palestin.

Lalu ketakutan itu diputarkan sepanjang masa sehingga warga dunia melihatnya sebagai benar. Itulah putar belit Israel.

Justeru apabila kita lihat ramai yang menyuarakan sokongan terhadap Israel, Jangan Hairan tetapi Semaklah diri kita!

Categories
Rencana

Celaka Israel! 2 syahid & 30 cedera

Mungkin ramai yang tidak menyedari bahawa kini ada sebuah kapal yang sarat dengan makanan dan ubat-ubatan untuk membantu saudara kita di Gaza, Palestine. Dengan tanpa membawa apa-apa senjata cuma untuk misi kemanusiaan, ia dihalang dengan penuh biadap oleh tentera Israel Laknatullah!

Segala perancangan oleh pihak pengendali misi kemanusiaan untuk mengalih tumpuan dunia kepada misi mereka semakin berjaya dan dunia kini memerhatikan mereka namun, Israel terus bongkak dan biadap. Terkini saya petik dari laman palestinekini ialah:

Maklumat terkini; 2 syahid & 30 cedera atas kapal penumpang utama Mavi Marmara. Tentera Israel sudah mula menaiki kapal. ayuh kita doakan mereka antara 2 kemenangan; SYAHID atau MENANG DAN SAMPAI KE TEMPAT TUJUAN!

Lanjut boleh layari: http://www.palestinkini.info.

Categories
Rencana

Palestine Dihurung Kesusahan

Mungkin tidak ramai yang menyedari ketika ini, saudara kita di palestine sedang menghadapi liku-liku kesukaran yang amat mencengkam terutamanya di Semenanjung Gaza dan juga di sekitar Masjidil Al-Aqsa. Mungkin kita terlalu asyik dibuai dengan kenikmatan hingga seringkali terlupa saudara kita di sana yang sedang bertarung nyawa mempertahankan kedaulatan negara mereka dan juga kedaulatan Islam daripada diperonyok oleh zionis laknatullah.

Tambah menyedihkan apabila kebanyakan negera Islam, hanya membisu tanpa melakukan tindakan konkrit malah ada yang tidak segan silu bersekongkol menambah penderitaan mereka. Mesir umpamanya menyekat keperluan asas penduduk Gaza yang terkepung secara geografi oleh Israel apabila pelampau Yahudi sedikit demi sedikit merampas tanah-tanah milik penduduk Palestine.

Kini Masjid Al-Aqsa pula menjadi sasaran. Mereka mahu membina sebuah kuil suci kebanggaan Israel pada jarak kira-kira 200 meter dan ia juga merangkumi kawasan bawah tanah Masjid Al-Aqsa! Sanggupkah kita melihat pencabulan sebegitu dilakukan. Mengapa media-media kita tidak begitu memfokuskan kepada situasi terkini ini? Akhirnya ramai antara kita yang hanyut dibuai fantasi kehidupan. Jika ia diteruskan kemungkinan ia akan memberi kesan kepada Masjid ketiga paling suci dalam agama kita.

Pencerobohan yang berlaku ke atas Masjid Al-Aqsa memberikan gambaran jelas betapa, keadaan Masjid Al-Aqsa berada dalam keadaan kritikal. Sedikit demi sedikit, Israel akan melakukan apa yang terdaya untuk menghancurkan Islam.

Kesilapan rakyat Palestine ialah mereka tidak bersatu pada. Terpecah kepada Fatah dan Hamas. Fatah  dilihat lebih menurut kehendak Israel dan barat amnakala Hamas lebih konsisten dalam perjuangan mereka sungguhpun ditekan kiri dan kanan. Jika rakyat Palestine bersatu padu, Israel akan menghadapi kesukaran memecah benteng Palestine.

Kadangkala rakyat Palestine sendiri apabila berada jauh dari negara mereka, mereka pula bersikap endah tak endah dan melampau. Ini adalah berdasarkan pengalaman saya dengan beberapa pelajar Palestine beberapa tahun lalu ketika saya bekerja di sebuah kafe Internet. Dengan selamba dan rasa seronok mereka melayari laman web porno dan tidak serik ditegur pulak tu. Dari segi perlakuan pula, memang mereka nampak agak biadap. Mungkin juga tanggapan saya tidak mewakili kepada keseluruhan warga Palestine kerana saya hanya melihat beberapa pelajar Palestine sahaja tetapi ia melambangkan betapa mereka tidak menghhayati perjuangan saudara mereka di negara mereka.

Di peringkat yang lebih luas, sudah pasti perpecahan Umat Islam menjadikan Israel begitu bermaharajalela. Obama? Saya pernah menulis tentang Obama. Memang jelas, seperti apa yang saya agak, Obama akan mengikut telunjuk Yahudi walaupun terdapat sedikit perubahan dalam beberapa tindakan yang melibatkan dengan hubungan negara Islam tetapi secara dasarnya tetap sama.

Agak-agaknya kalau Masjidil Aqsa dirobohkan apa reaksi dan tindakan kita?

Categories
Rencana

Erdogan Dijulang Hero

Tengahari tadi, saya mengambil sedikit masa untuk melayari Internet setelah agak pening melakukan sedikit pembacaan tentang Jdeveloper 11G untuk tugasan saya lantas saya membuka portal Malaysian Insider dan terpampang gambar besar Erdogan meninggalkan Forum Ekonomi Davos melintasi Shimon Peres. Ia menarik minat saya untuk terus membaca berita lanjut.

Kredit kepada AP
Kredit kepada AP

Tindakan Perdana Menteri Turki itu, nyata memberi tamparan hebat kepada penganjur dan peserta Forum ekonomi yang sentiasa menjadi tumpuan dunia apatah lagi sebelum itu para hadirin memberi tepukan gemuruh kepada kenyataan Peres.

Bagaimana ia mahu dianggap adil untuk berhujah jika Erdogan diberikan 12 minit dan Peres 25 minit untuk berhujah? Moderator pula merupakan seorang penyokong kuat Zionis di Washington Post, David Ignatius. Jika di atas pentas sebegini pun sudah tidak ada keadilan, apatah lagi di Palestin. Jadi tindakan Erdogan adalah kena pada waktunya.

Jelas dan nyata, masih ramai di sebelah sana yang tidak mengetahui isu sebenar di Palestin. Ketidakfahaman isu sebenar ini menjadikan mereka mudah diperdaya oleh puak Yahudi. Hamas telah berjaya dicap sebagai pengganas dan pencetus kisah perang sedangkan hakikatnya berbeza.

Jadi atas pegangan itu, ramai di sebelah Barat yang memberikan sokongan kepada Israel tambahan pula kerja-kerja melobi puak Yahudi ini memang cukup kelas. Oleh kerana rangkaian media di Barat bersangkut paut dengan Yahudi, maka gambaran gambaran palsu dicipta agar pandangan Barat jauh tersasar. Lihatlah betapa besarnya kuasa media!

Namun, tindakan Erdogan dalam Forum Ekonomi Davos telah mencetuskan suatu persoalan kepada hadirin dan juga pemerhati luar. Persoalan yang akan membuatkan mereka lebih menggali isu Palestin dan Israel dengan lebih mendalam serta tuntas lantas boleh memperbetulkan tanggapan

Kredit kepada AP
Kredit kepada AP

 mereka terhadap Palestin. Nyata ia merupakan satu tindakan berani, berintegriti dan bermaruah oleh Erdogan. Tidak hairanlah namanya dijulang sebagai perwira sekembalinya ke Istanbul dan juga di seluruh pelusuk Gaza yang mengangkatnya sebagai hero.

 

Syabas Recep Tayyip Erdogan! Hail You Erdogan! Salute You Erdogan! Respect You Erdogan! Proud Of You Erdogan!

Cuma, saya berharap janganlah ia hanya sementara, semata-mata kerana permintaan maaf Shimon Peres kepadanya melalui perbualan telefon selepas itu apatah lagi Turki mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel!

Categories
Rencana

Palestine Dulu dan Kini

Saya sempat meneliti beberapa blog yang menulis tentang Gaza. Saya cukup tertarik kepada satu peta yang menunjukkan Palestine dari tahun 1946 hingga kini. Tidak perlu saya huraikan panjang untuk kita memahami apa motif Israel. Lihatlah gambaran di dalam gambar di bawah. Anda pasti dapat menilainya…

Categories
Rencana

Gaza: Masih Ramai Yang Leka

Tempoh gencatan senjata selama seminggu ini dilihat sedikit sebanyak meredakan keadaan yang cukup tegang ketika ini namun ia bukanlah penyelesaian yang dituntut dan sudah pasti Israel sedang berhelah untuk melakukan sesuatu. Seperti biasa dan kita sedia maklum, Israel adalah satu bangsa yang suka tidak menepati janji. Seorang rakan menceritakan kepada saya bahawa bangsa Yahudi mempunyai satu ritual untuk meminta diampunkan dosa atas janji janji yang mereka mungkiri.

Kelebihan Yahudi adalah pada ilmu yang mereka miliki. Disebabkan mereka merupakan satu bangsa yang membudayakan ilmu, mereka berjaya menjadi pelopor dalam pelbagai bidang penting hinggakan kita sendiri mendapat manfaat atas penemuan dan ilmu yang mereka canai.

Mereka mempunyai pelan jangka panjang untuk Bangsa mereka dan mereka cukup berdisplin mengatur langkah ke arah itu. Mereka mengetahui bahawa melalui ilmu mereka mampu menguasai ekonomi dan lain-lain. Dan setelah menguasai ekonomi, politik dan lain-lain mereka tahu bahawa mereka tidak dapat dicabar lagi.

Presiden Bush hanyalah boneka kepada mereka hinggakan dilihat seperti ‘remote control‘. Lalu ia dijelaskan lagi dengan keangkuhan Ehud Olmert yang begitu angkuh berkata Bush akan mengikut apa saja yang beliau katakan dan akan datang jika dia memanggil Bush. Cukup angkuh!

Kesemuanya disebabkan merekalah kuasa dunia ketika ini. Mereka tahu apa pun resolusi yang diluluskan PBB, apa jua ketetapan Eu dan apa jua keputusan Liga Arab ia langsung tidak memberi apa-apa kesan kepada mereka. Justeru, mereka dengan rakus melancarkan operasi membunuh rakyat Palestin di Gaza atas alasan memerangi Hamas.

Di negara kita, saban hari kisah di Gaza dipaparkan dengan penuh gaya untuk menarik perhatian kumpulan sasaran. Dalam blog-blog ia menjadi salah satu kupasan wajib untuk dikupas. Namun masih ramai yang tidak mengerti apa sebenarnya yang terjadi di Gaza. Masih ada yang alpa dengan keasyikan dan kenikmatan dunia. Langsung tidak terasa peritnya saudara kita di Gaza.

Ini adalah golongan yang berjaya ditarbiyah oleh musuh musuh Islam dengan hiburan melampau hingga lupa peranan yang seharusnya dimainkan. Rasulullah S.A.W pernah bersabda dalam satu hadis yang cukup kerap kita dengar, “Sesiapa yang melihat kemungkaran, hendaklah ia mencegah dengan tangannya, barangsiapa yang tidakmampu, cegahlah dengan lisannya (perkataan dan tulisan), barangsiapa yang tidak mampu, cegahlah dengan hatinya (iaitu dengan rasa benci).”

Jadi kita perlu jelas dengan peranan kita berdasarkan hadis di atas. Lakukanlah setakat yang kita mampu. Untuk menentang lawan, kita harus melemahkan lawan. Jika kita berterusan melemahkan lawan, kita mampu menewaskan lawan sebaliknya jika kita menguatkan lawan, maka semakin sukarlah kita hendak menewaskan lawan. Jadi peranan kita harus dimainkan tidak kiralah sebesar dan sekecil mana tetapi ia harus dilakukan dengan penuh ikhlas.

Bab boikot, kita harus berpijak kepada realiti. Kita harus akui walaupun pahit, bahawa musuh kita sudah pun membina satu empayar yang membuatkan kita terpaksa bergantung harap kepada mereka. Ada yang mampu kita boikot dan ada yang terlalu sukar untuk kita boikot. Jadi dalam kes ini kita perlulah mengenalpasti terlebih dahulu apa itu Keperluan dan apa itu Kehendak. Contohnya dalam bab makanan, kalau kita boikot McDonald, ada atau tidak alternatif yang boleh kita cari. Ya memang banyak alternatif kepada McDonald. Jadi kita boleh boikot! Tetapi nampaknya masih ramai yang tidak menggunakan kuasa yang ada pada tangan kita. Entahlah sama ada kita langsung tidak terkesan dengan kejadian di Gaza atau memang tanpa McDonald sudah tidak dapat hidup lagi. Itu satu contoh.

Jika tidak mampu boikot pun, kurangkanlah sokongan kepada produk-produk yang sentiasa menyalurkan sumbangan kepada Israel. Memang ada beberapa perkara yang cukup sukar untuk kita boikot, contohnya dalam bidang pengkomputeran di mana, Bangsa Yahudi sudah begitu jauh meninggalkan kita hinggakan kita menjadi terlalu bergantung harap kepada mereka. Yang penting kita cuba setakat yang termampu kerana kini Amerika sudah pun terasa kesan kemelesetan ekonomi. Berpuluh ribu malah mungkin mencecah ratusan ribu sudah/sedang/akan kehilangan kerja. Jika kita mampu menggerakkan kempen boikot ini, sudah pasti ia akan sedikit sebanyak menyedarkan Amerika tetapi sudah menjadi lumrah kita tidak bersatu hati.

Ada yang kata, “Tak dak kesan punya!”

Tidak kurang yang berkata, “Kalau aku boikot, diaorang tak boikot sama je, baik aku tak boikot”

Dan banyak lagi dialog negatif yang dilontarkan atau pun kadang kala terlintas dalam hati ramai antara kita. Nyata di sini kita tidak Bersatu! Dan tanpa perpaduan kes di Gaza mungkin akan melarat dan mungkin juga boleh sampai ke Malaysia.

Begitu juga dengan sumbangan dana. Masih ada yang berat tangan menghulurkan sumbangan. Di sini suka saya ingatkan seeloknya kita pilihlah badan yang kita yakin sumbangan kita sampai kepada mereka yang memerlukan. Jangan sampai sumbangan kita akhirnya sampai kepada Fatah!

Marilah kita sama-sama sedarkan sahabat-sahabat kita tentang nasib saudara kita di Gaza. Sesungguhnya terdapat seribu satu pengajaran yang harus kita pelajari dan hayati. Jika tidak kita selamanya akan ditindas dan diperlakukan sewenang-wenangnya.

Bayangkan sekumpulan warga Paletin dikumpulkan dalam sebuah rumah dan kemudian dihubungi jet pejuang Israel agar membedil rumah terbabit. Betapa Kejamnya Rejim Israel Laknatullah sedangkan dalam kaca TV Israel diulang-ulang cerita seekor anjing mati dibedil Hamas setiap beberapa jam sekali!

Masihkah kita mahu terus tidur?

Categories
Rencana

Boikot Produk Sahabat Israel (US)

Sama-sama Kita boikot!

Tunjukkan Kuasa Kita!

Categories
Rencana

Celaka Lah Kau Israel!

Pagi semalam pandangan saya tertarik kepada muka depan Akhbar Utusan Malaysia. Gambar di atas adalah gambar yang tercetak pada Akhbar Utusan Malaysia 07 Januari 2009.

Saya merenung gambar tersebut dengan penuh teliti. Lantas Saya terbayang wajah comel anak saya, Syasya. Saya terbayang, kalau itu adalah anak saya kerana saya dapat bayangkan betapa comelnya anak malang itu. Sudah pasti dia masih belum mengerti apa-apa tentang kehidupan. Mungkin hanya mahu bermain dan mencuba perkara-perkara yang baru dipelajari.

Mangsa adalah seorang anak kecil yang masih terlalu mentah dan tidak tahu apa-apa tetapi peluru Perang menjadikannya mangsa yang cukup memilukan. Wajah kecil yang suci tanpa dosa itu menjadi korban Rejim Israel Laknatullah.

Hati saya panas! Kesal dan terasa begitu lemahnya Umat Islam. Dunia hanya mampu mencecam, mengutuk dan kesal terhadap apa yang berlaku tanpa ada tindakan-tindakan konkrit. Saya sendiri harus mengakui kelemahan diri yang nyata menjadikan Israel bermaharajalela membunuh dengan sesuka hati. Lebih 650 nyawa melayang seperti ia tiada apa-apa perasaan dalam hati mereka. Membunuh dengan kejam seolah sudah menjadi makanan harian yang langsung tidak meninggalkan kesan dalam hati mereka. Nyatalah hati mereka sudah langsung mati!

Setelah kesucian Masjid dinodai, kini Israel yang mula menggerakkan serangan darat mula menjadikan sekolah sebagai sasaran dan mungkin juga nanti hospital juga akan turut menjadi sasaran. Israel tidak mengenal erti kemanusiaan. Tambahan pula ia disokong oleh Amerika yang seperti melepaskan batuk di tangga berjanji untuk menyelesaikan masalah ini. Sememangnya Amerika merupakan boneka Israel.

Semalam penggunaan Bahan Fosforus yang boleh mengakibatkan kulit terbakar mencerminkan usaha bersungguh-sungguh Israel melakukan penghapusan etnik dan hasrat mereka untuk memperluaskan negara haram mereka.

Marilah kita sama-sama mengambil langkah mula untuk mengajar Rejim Israel dan sekutunya Amerika Syarikat. Mari kita buktikan dengan memboikot barangan Amerika/Israel. Memang harus diakui dalam kehidupan seharian kita, kita sudah sebati dengan barangan mereka tetapi demi maruah Islam marilah kita sama-sama mengurangkan penggunaan barangan Amerika/Israel sebagai permulaan dan kemudian terus langsung tidak menggunakannya.

Kalau macam Coca Cola, sepatutnya kita boleh terus henti minum. Marilah kita sama-sama membuktikan bahawa kita mampu memberi impak walaupun kita hanyalah insan kerdil tetapi jika kita bersatu, kita akan teguh.

Berbalik isu Gaza, adakah dunia dan Amerika akan menganggap Ehud Olmert sebagai Penjenayah Perang? Beranikah dunia? Kalau Saddam Hussein dan Iraq, cukup pantas dunia mengambil tindakan tetapi jelas ‘double standard‘ berlaku dalam kes ini.

Sekali lagi dengan suara yang kerdil ini, saya menyeru semua Umat Islam dan saudara muslimku agar sama-sama bersatu dan sama-sama bertindak dengan segala daya kita untuk mengembalikan kegemilangan Islam di bumi Allah ini.

Ayuh saudara-saudaraku!

CELAKALAH KAU ISRAEL!

p/s: Jom sama-sama sokong online petition ini. GAZA: STOP THE BLOODSHED

Categories
Rencana

Gaza, Palestine Disember 2008: Ulangan Kisah Sabra dan Shatila

Saat saya menulis catatan ini ia sudah begitu lambat sebenarnya bagi saya sebagai respon atas pembunuhan kejam saudara kita di Palestine. Mungkin ia adalah cubaan untuk melakukan pembunuhan etnik sekaligus meluaskan lagi wilayah haram Israel.

Mengapa Israel begitu berani? Jawapannya mudah, ia disebabkan negara Islam masih lagi terperangkap dalam kelompok Asabiyah yang menebal. Pendek kata, Umat Islam tidak bersatu padu. Masing masing dengan kepentingan sendiri. 

Jika ditilik pada sudut geografi, kita boleh lihat betapa Israel cuma sebuah negara kecil yang dikelilingi oleh negara-negara Islam tetapi yang besar sudah jadi Pengecut! Apabila Umat Islam berpecah belah dan tidak bersatu, ini antara musibah yang perlu ditanggung.

Israel sudah mendapat pengalaman dari kisah Sabra dan Shatila kira-kira gaza126 tahun lepas. Mereka cukup yakin bahawa mereka tidak akan disanggah oleh kuasa-kuasa besar, cuma suara-suara kecil sahaja yang akan terkehadapan melaung bantahan. Itu pun tidak sepadu mana. Tidak sehebat mana. Apa Umat Islam seluruh dunia boleh buat? Hahaha… Mungkin itu yang dikertawakan oleh pemimpin Israel.

Mereka melihat Hamas sebagai satu entiti yang harus dibendung. Mereka tidak mahu kebangkitan yang disemarakkan oleh Hamas terus meresapi sanubari setiap warga Palestin. Mereka menggunakan alasan Hamas sebagai cara menghalalkan pembunuhan beramai-ramai di Gaza. Mereka berkomplot dengan Fatah yang mudah disogok dengan habuan dunia.

gaza3

Lihatlah bagaimana jika tidak ada perpaduan di kalangan Umat Islam, kita akan mudah dirobek-robekkan. Tambah buruk jika kita hanya sekadar melihat begitu sahaja saudara kita dibunuh sebebasnya! Langsung tidak terasa dalam hati kita kesengsaraan yang dirasa oleh saudara kita. Saudara apakah kita ini?

gaza2

Sekurang-kurangnya kita harus melakukan sesuatu tidak kiralah dengan apa cara sekalipun sedaya yang kita mampu. Tak ramai yang prihatin dengan situasi ini. Kalau ada akhbar pun, berita saudara kita yang bermandi darah di Palestine akan ditinggalkan, lebih lagi kita menjenguk ruangan Hiburan untuk mengetahui gossip gossip artis.

PALESTINIANS-ISRAELApakah apabila melihat suadara kita dibunuh kejam, kanak-kanak dan wanita tidak berdosa dihujani peluru ia langsung tidak merenggut hati kita yang paling kecil? Kadangkala saya terasa malu kepada mereka yang bukan Islam tetapi mempunyai rasa dan tindakan yang lebih bermakna daripada kita. Saya masih belum habis membaca Buku “Dari Beirut Ke Jerusalem: Sebuah kisah benar” tulisan Dr. Ang Swee Chai tetapi secara peribadi, saya berasa begitu malu dengan beliau yang jauh lebih terkehadapan membantu saudara kita di sana.

Seperti yang kita sudah jangka US di bawah pimpinan George W Bush sudah pasti berlembut dengan tindakan Israel. gaza5Itu sudah digambarkan oleh jurucakap White House dan Obama pula bila diasak wartawan tentang pendapatnya, ia terus mengalihkannya kepada pentadbiran Bush. Kalau dilihat dari respon awal Obama, rasanya tiga minggu lagi setelah beliau memasuki White House, polisi Amerika di Timur Tengah nampaknya tidak jauh berubah. Seperti sebuah harapan palsu yang dijelmakan beliau. Mungkin ramai yang meminati Obama tetapi pada saya, saya tetap prejudis terhadap beliau apatah lagi melihatkan betapa janji beliau kepada pelobi Yahudi semasa kempen beliau.

gaza7

Kembali kepada Isu di Gaza, ketika ini berlangsung sidang pemimpin teluk di Muscat, Oman. Saya sudah boleh menjangkakan apa yang bakal mereka simpulkan. gaza81Setakat mengutuk keras kematian lebih 350 warga palestin tanpa ada tindakan konkrit. Beranikah negara-negara Arab mencantas hubungan diplomatik dan lain-lain dengan Israel? Ia sekadar kenyataan untuk mengabui rakyat mereka. Sekadar kenyataan untuk melepaskan diri. Sebab itu Muammar Gadafi melabelkan pemimpin pemimpin Arab sebagai pengecut!

Saudara-saudaraku sekalian, marilah kita menginsafi setiap apa yang terjadi agar kita mampu menggerakkan dunia. Israel cuma secebis sahaja dalam dunia ini tapi mempu menggoncang dunia kerana mereka bersatu padu dan membudayakan ilmu.

Mungkin perjalanan kita akan memakan masa yang lama untuk sampai ke matlamat yang dihajati tetapi adalah malang bagi kita jika sekadar berpeluk tubuh tanpa melakukan apa-apa.

Ulangan kisah Sabra dan Shatila mengakhiri Akhir dan Awal Tahun Hijrah! Sesungguhnya ia cukup menyedihkan…

gaza121