Categories
Rencana

Umumkanlah

Saya tertarik dengan Laporan akhbar hari ini JAKIM TARIK BALIK SIJIL HALAL.

Banyak juga laporan sebegitu yang dengar tetapi malangnya ia tidak diumumkan. Yang menjadi mangsa ialah pengguna Muslim. Terpaksa pula kita berusaha menyelidik dan mencari maklumat kerana bimbang ia menjadi darah daging.

Mengapa tidak diumumkan apakah jenama dan syarikat terbabit?

Bagaimana pula yang sudah berada dalam pasaran?

Apakah kekangan untuk ia diumumkan?

Umumkanlah….

Categories
Rencana

Osama Masih Hidup?

Jika kita mengikuti laporan-laporan akhbar ketika ini, telah dilaporkan Obama telah mengumumkan kejayaan misi membunuh Osama Ben Laden. Sambil berterima kasih kepada Pakistan atas kejayaan misi tersebut, Obama turut menyatakan ia adalah kejayaan dalam menentang keganasan. Saya pernah menulis tentang Obama ketika Obama menang pilihanraya Presiden lepas.

Apakah ia benar?

Kalau diikutkan ini bukan kali pertama kita menerima berita kematian Osama. Rasanya ini kali keenam. Cumanya mungkin kali ini dianggap sahih kerana diumumkan sendiri oleh Presiden Obama.

Saya sendiri sangsi, dan lebih mempercayai itu hanyalah propaganda Zionis yang mahu memberikan suatu rasional untuk mereka melakukan tindakan seterusnya yang lebih ganas daripada pengganas. Sudah pasti ada sebabnya ia diumumkan. Kita harus melihat dari semua aspek dan bukannya hanya mengiyakannya sahaja.

Secara peribadi, watak Osama itu sengaja diwujudkan. Ia diwujudkan sebagai satu ikon keganasan yang secara halusnya mengaitkan Islam sebagai agama keganasan walhal Islam adalah agama kedamaian. Secara halus psikologi hampir seluruh penduduk di seluruh pelusuk dunia ditanamkan dengan kefahaman sedemikian. Doktorin seperti ini bakal meracuni kita apabila berhadapan dengan pelbagai isu sehinggakan kita akhirnya akan bertindak mengikut seperti apa yang mereka hajati.

Biarlah Osama diistiharkan mati sekalipun tetapi kita sendiri harus jelas dengan mainan jahat agenda zionis yang mahu melemahkan Umat Islam dengan perang saraf sebegini. Jika bertempur dengan kekuatan fizikal walaupun mereka mempunyai senjata canggih tetapi mereka tahu pasti akan tewas dengan semangat jihad umat Islam. Jika secara halus, kita yang asyik terleka dibuai keindahan dunia, pasti akan mudah terikut.

Sama-samalah kita muhasabah diri kita semula demi kekuatan Ummah.

 

 

Manipulasi Photoshop?

Allahuakbar !

Categories
Diari

Syafi dan Lembu

Biasalah kalau dah duduk di kotaraya, kalau nampak ayam pun dah perak. Ya lah, di kota batu macma ni mana ada orang bela ayam kan… Syasya waktu kecik kecik dulu pun macam tu. Bila balik kampung nampak ayam terus terpa dan rasa teruja. Siap buat bunyi ayam lagi dan boleh sebut ayam.

Syafi Hana pulak lebih takjub kepada lembu sampaikan dalam TV nampak kuda pun masih lagi disebut lembu. Yang paling menarik bila balik rumah Tok Nek di Pendang, Syafi pasti akan teruja dengan lembu. Apatah lagi di rumah Tok Nek menakan, Syafi boleh masuk dalam kandang lembu sampai boleh pegang lembu lagi.

Hmmm… Bagi saya, lembu, ayam dan sebagainya adalah biasa. Tetapi apabila berada di kota, barulah betul-betul sedar betapa berbezanya hidup di kota dan kampung. Sebab itulah waktu dulu bila dengaq cerita orang KL perak tengok pacat dan sanggup tangkap bawak balik, saya dan kawan-kawan rasa cukup geli hati. Hehehe… Kini giliran anak saya pulak 🙂