Categories
Diari

Marah Syasya

Pagi tadi, saya terbangun jam 6.15 pagi. Terus saya Solat Subuh dan dengan keletihan fizikal dan mental saya terus tidur semula. Alih-alih dekat jam 8 pagi dah.

Apa lagi, kelam kabutlah saya. Syasya memang dah bangun. Saya kena mandikan Syasya tapi Syasya buat liat tak mahu mandi. Terpaksa saya paksa. Bila masuk bilik mandi, Syasya tak mahu bukak pampers dan saya cuba buka dia tak bagi. Syasya duduk dan berkeras dalam bilik mandi tak mahu mandi.

Apa lagi, terus saya marah Syasya. Syasya memang salah satu perkara yang cukup sukar ialah nak pakaikan baju dan mandikan dia. Memang liat. Syasya terkejut dengan jerkahan saya sampai menangis terisak-isak dan tersedu-sedu. Tapi dia masih berdegil. Saya pukul Syasya (Perlahan ja) dan Syasya terus menangis. Saya jerkah lagi dan dia terus menangis.

Saya dengan cara paksa buka pampers dia dan mandikan juga dia. Kemudian saya suruh Syasya gosok gigi, Syasya berdegil tak mahu. Lalu saya ambil tuala lapkan Syasya dan tinggalkan di atas katil sambil memarahi Syasya. Syasya terus menangis.

Memang saya terpaksa marah Syasya. Dengan dah lewat, sakit badan dan kepenatan, saya memang terpaksa marah untuk Syasya tahu mandi, gosok gigi semua tu memang perlu pada waktu pagi.

Bila nak ke tadika, Syasya nak main dengan saya terlanggar dinding dan menangis pulak. Memang hari ni Syasya asyik nangis sahaja. Last sekali saya sampai pejabat 8.36 sedangkan saya masuk jam 8.30 pagi.

Bila difikirkan semula, rasa kasihan pun ada sebab tengok Syasya macam ketakutan tadi. Saya jenis susah nak marah. Kalau dah marah tahu-tahu lah. Saya sayangkan Syasya tapi saya tak mahu kasih sayang seperti yang Sazali  (Rujuk Filem Anakku Sazali) terima. Saya terpaksa juga marah.

Mungkin Syasya terkejut sebab jerkahan saya agak kuat dan saya memang jarang tinggikan suara sebegitu kepada Syasya. Ni kali kedua. Lepas saya marah tadi, Syasya terus ikut cakap saya.

Bila nak sampai tadika, saya tanya Syasya, “Tadi Walid marah Syasya ka?”
“Tak. Walid sayang Syasya” Katanya sambil mengucup pipi saya. Aduh… rasa terharu + bersalah. Tapi saya terpaksa marah demi kebaikan Syasya.

Syasya jangan liat pakai baju dan mandi lagi tau!

Walid sayangkan Syasya…

Categories
Diari

Letihnya…

Hmmm… Hari ni cukup meletihkan. Saya rancang untuk bercuti namun ada dua mesyuarat yang memerlukan saya hadir, saya terpaksa batalkan cuti. Kecewa isteri saya.

Pagi, selepas hantar Syasya ke tadika, terus saya temani isteri ke Klinik Ibu Mengandung DBKL Jalan Cheras. Hmmm… Masuk pukul 9 pagi dekat jam 1 tengahari baru selesai. Time Slip ditulis dari jam 9 pagi hingga 1.30 tengahari.

Kemudian masuk mesyuarat jam 2.30 petang dan jam lima terpaksa keluar ambil Syasya hantar kepada isteri sebelum masuk mesyuarat jam 5.30 petang pulak. Last sekali sampai jam 9 malam baru habis. Memang memenatkan. Kemudian ada beberapa perkara yang perlu diselesaikan sebelum dapat balik.

Waktu nak balik hujan lebat lak pulak tetapi terpaksa diredah. Setelah beli makanan, sampai rumah dah dekat jam 10.30 malam dah. Lepas tu online dan update blog sebelum nak masuk tidur  Syasya masih setia menemani saya walaupun isteri dah tidur. Memang liat Minah sorang ni ni nak tidoq!

Categories
Diari

Dah Main Lagu Raya!

Jumaat Malam Sabtu lepas, saya dan keluarga ke sebuah Pusat membeli Belah di Taman Connought, Cheras.

Bila mula sahaja menjejaki Pusat membeli belah tersebut, saya sudah mendengar irama lagu Raya dialunkan oleh pihak pengurusan pasaraya tersebut. Dah mula dihias dengan ketupat dan pelita yang sinonim dengan Hari Raya.

Ishk… Awai sunggoh depa main lagu raya. Posa pun dak lagi. Hmmm…

Memamng jelas orang lebih mengutamakan raya daripada puasa sedangkan sambutan Ramadhan sepatutnya lebih meriah daripada raya hinggakan ada ahli sufi/ulamak yang menangis apabila perginya Bulan Ramadhan.

Kalau dari perkiraan ahli Falak, kita dijangka berpuasa pada 22 Ogos dan Menyambut satu Syawal pada 20 September 2009.

Selamat Menyambut  Ramadhan Al-Mubarak…

Categories
Diari

Menanti Saat-Saat Kelahiran

Menanti Saat-saat kelahiran anak kedua tidak sama seperti menanti kelahiran anak pertama. Jika dulu, saya memang cukup resah dan risau menanti, tetapi anak kedua kali ini, saya lebih tenang. Cuma yang saya risaukan ialah penularan wabak penyakit yang cukup membimbangkan, apatah lagi golongan yang mengandung adalah golongan yang berisiko tinggi. Sudah ada kes mereka yang mengandung meninggal (termasuk anak dalam kandungan) disebabkan H1N1 di Malaysia.

Persiapan sudah diatur, cuma mungkin perancangan selepas bersalin akan berubah. Isteri saya merancang untuk berpantang di rumahnya di Penang tetapi perkembangan terbaru menyaksikan, kami mungkin terpaksa mengubah perancangan. Ini disebabkan emak mertua saya patah tangan kanan setelah tergelincir di bilik Air, Sabtu lepas.

Mungkin jua akan berpantang di rumah saya di Alor Setar. Hmmm… Masih lagi dalam perancangan dan harapnya ada penyelesaian terbaik. Kalau pantang di KL, alamak kelam kabutlah. Hehehe…

Sedikit merisaukan ketika menanti saat kelahiran kali ini ialah betapa letihnya isteri saya mengandung. Cepat penat dan sakit kaki. Sebab itu pengorbanan seorang ibu diangkat pada suatu tahap yang paling tinggi dan mulia. Kalau saya mengandung tak tahulah sanggup atau tak. Teringat dahulu seorang guru di sekolah rendah pernah pesan lebih kurang begini, “kalau nak tahu betapa peritnya mengandung, ambillah sebiji buah kelapa, ikatkan di perut dan bawa ia sepanjang masa dan jangan dibuangkan langsung. Buatlah selama sembilan bulan. Entah-entah sehari pun tak dapat. Jadi hormatilah ibu”

Saya mengharapkan semuanya berjalan lancar dan jika tiada aral melintang hujung bulan ini atau awal bulan depan akan bergelar kakaklah Syasya Hana. Syasya pun dah nak adik sangat. Sampai dia katakan kepada saya, “Nanti kita pecah perut Ummi, ambik adik”. Hehehe… Ada ka patut… Tak pa lah, Syasya tak mengerti lagi proses kelahiran macam saya kecik-kecik dulu, saya ingat baby keluar ikut mulut. Hehehe… Bila dah masuk sekolah baru tahu. Memang nak tergelak waktu tu.

Doakan semuanya berjalan lancar dan selamat, InsyaAllah…

Categories
Diari

Walid Ada Baby

Suatu petang, Syasya bertanya kepada saya, “Walid ada baby kan?”

“Ada, dalam perut Umi”
“Syasya baby dekat Walid”
“Mana?” Lalu Syasya tunjuk perut saya.

Adoi, Nak kena Syasya ni. Hehehe… Nampak sangat dah overweight !

Categories
Diari

Doa Menghindari Wabak Penyakit

Doa Jauhi Penyakit

Doa di atas, saya dapat menrusi email.

Sama-sama kita amalkan di samping mengambil tindakan perlu seperti yang dianjurkan.

Sudah 27 nyawa yang terkorban setakat hari ini mencerminkan betapa seriusnya penularan wabak ini.

Jumaat lepas pun dah banyak masjid lakukan solat hajat selepas Solat Jumaat memohon agar penularan wabak ini terkawal dan kesejahteraan semua terjamin.

Apa pun, kalau ada notis penutupan, mereka yang terlibat janganlah keluar shopping atau mendedahkan diri mereka kepada orang lain. Patuhi arahan kuarantin di rumah.

Hmmm… Pejabat saya memang tak boleh tutup, kalau tutup habislah sebab saya kerja di Hospital!

Apa pun, sama-samalah kita berdoa agar kita dihindari dari penularan wabak ini, InsyaAllah. Yang pasti, usaha pun kena bukan setakat doa sahaja.

Categories
Diari

Pahit Manis Pangkor 2009

Mungkin dah basi coretan ni. Kisahnya pada minggu lepas dan hari ini baru saya berkesempatan menukilkannya.

Sebenarnya kembara ke Pulau Pangkor adalah untuk menghadiri bengkel sanggar kerja jabatan saya selama tiga hari dua malam. Jadi saya bawa bersama Syasya dan isteri menemani saya.

Manisnya Pangkor adalah disebabkan ia adalah destinasi saya dan isteri berbulan madu kali kedua. Dulu di Langkawi lepas tu Pangkor dan Alhamdulillah ada ‘hasil’nya. Cuma kali ni tuntutan kerja agak tinggi dan bengkel menjangkaui hingga ke tengah malam.

Perancangan asal nak bertolak sebelum Subuh kerana memikirkan kesesakan yang bakal berlaku namun dengan keadaan isteri yang demam dan tidak sihat serta masih ada bahan yang perlu isteri serahkan kepada rakannya, kami kena bertolak lewat. Tambah memburukkan keadaan, waktu tulah saya baru nak isi minyak, bubuh angin kereta dan top up Touch n go. Akhirnya kira-kira jam 10.15 baru dapat bertolak.

Bermula dari tol Jalan Duta, keadaan tidaklah begitu sibuk dan perjalanan bergerak lancar. Kemudian berhenti sarapan di hentian rehat Rawang. Selepas makan bekalan di dalam kereta, saya nak beli air di kedai di situ seorang lelaki menyapa saya dan bertanya sama ada nak beli handset atau tidak. Kemudian seorang lagi tanya nak beli kaca mata atau tidak. Saya dah dapat tangkap bahawa mereka adalah penagih yang menjual barangan curi, lalu saya tidak melayan mereka.

Kemudian bila berpatah balik ke kereta, saya perasan ramai kelibat puak-puak ini, terus saya tinggalkan kawsan rehat itu dengan segera. Puak-puak ni apa sahaja, depa sanggup buat!

Perjalanan diteruskan dan keluar di Bidor meneruskan perjalanan menggunakan jalan biasa. Hmmm… Azabnya bila terperangkap di belakang tiga Lori Tangki. Nak pintas sukar sebab jalan sempit. Bila dah laluan bertentangan clear, masuk kawasan double line pulak!

Kena banyak sabar sebab memikirkan kalau tak sabar, melayang nyawa. Nak pintas pun kereta auto, sukar nak pick up. Dah dapat pintas sebuah lori ada lagi dua lori di depan. Gerun rasanya bila diapit dua lori. Akhirnya dapat pun memintas ketiga-tiga lori tersebut dengan selamat.

Saya mengejar bot jam 1.45 petang. Jarak perjalanan bila tengok papan tanda lagi 126km. Jam dah 12.20 tengahari! Jenuh nak ligan masa, sebab kalau lambat, bot seterusnya pada jam 3.45 petang. Hmmm… Puas saya mengejar masa tetapi masih lagi mengikut had laju yang ditetapkan. Akhirnya saya tiba jam 1.35 petang di jeti Lumut dan terus parking di Sekolah Methodist Lumut. Parking dahulu bayar kemudian sebab penjaga ke Masjid Solat Jumaat. Saya terpaksa kerana musafir.

Alhamdulillah, selamat tiba di Teluk Dalam Resort yang bagi saya cukup menarik dan mendamaikan. Cuma mungkin dari segi maintenance agak kurang sikit. Mungkin kurang bajet disebabkan keadaan ekonomi semasa. Bila masuk bilik, risau tengok isteri yang masih demam. Bila nak beri ubat, pemanas air pulak rosak. Selepas ditukar elektrik pulak terputus. Apa pun selepas lima minit ia kembali normal.

Rakan-rakan lain sampai kira-kira jam 4 petang. Saya dah sempat berehat dah waktu tu. Petang pula, bawa Syasya mandi kolam renang. Syasya tak habis-habis nak berenang. Ada tiga kolam. Satu untuk dewasa dan dua untuk kanak-kanak. Saya cuma bagi Syasya mandi dalam kolam kanak-kanak kecil di mana Syasya boleh jalan dan bermain. Kolam kanak-kanak satu lagi agak dalam bagi Syasya. Tapi Syasya terjatuh dalam kolam tu disebabkan ada kanak-kanak lain tertolak dia. Mujurlah saya sempat selamatkan. Hehehe… Lepas tu tanya Syasya, “nak berenang lagi tak?”. Syasya jawab, “nak”. Hehehe…

Malamnya bengkel bermula dengan taklimat. Tetapi ada seorang rakan yang bayinya ‘diganggu’. Saya diminta untuk membantu bersama dua rakan yang lain. Alhamdulillah ‘gangguan’ berkurangan.

Keesokannya,

Bengkel bermula seawal jam 8.30 pagi berlarutan hingga Asar. Penat tak terkata. Kemudian Syasya yang dah bosan dalam bilik ‘membuli’ umminya yang demam memang excited nampak saya. Dia dah tak sabar nak keluar dan nak berenang. Hari ni saya bawa Syasya main dalam kolam dewasa. tapi Syasya duduk atas kepala saya. Tak dalam sangat dalam 1.5 meter sahaja kedalamannya. Hari ni dua jam Syasya berenang dan main air.

Malam bila bengkel bersambung, saya sekali lagi diminta untuk bantu rakan yang bayinya sekali lagi di’ganggu’. Saya bukanlah pandai sangat bab-bab ni. Kali pertama saya lakukan setelah isteri saya ajar kaedahnya. Bila selesai saya bacakan ayat suci, mata bayi itu memandang tajam ke arah saya. Hmmm… Lepas tu saya telefon bapa mertua saya yang lebih arif dan sedikit sebanyak petua bapa mertua saya membantu.

Kalau nak bantu orang yang diganggu ni memang perlukan seseorang yang tinggi amalannya. Saya memang tak layak nak bantu, cuma bila dah tiada pilihan lain, saya kena bantu setakat yang mampu dengan ilmu yang cetek dan amalan yang kurang ni. Alhamdulilah malam tu, selesai. Kalau tak boleh jugak, nak kena panggil tok imam kampung bantu.

Esoknya, suhu badan Syasya meningkat. Syasya demam dan agak panas. tetapi Syasya tetap aktif. Setelah habis bengkel dan nak makan tengahari Syasya muntah. Hmmm… Ubat tak bawa. Mujurlah big boss saya seorang doktor perubatan dan saya minta beliau periksa Syasya. Doktor kata ok, cuma kena dapatkan ubat.

Di jeti, Syasya tiba-tiba muntah. Habis baju saya! Maaf kepada mereka-mereka yang terkena muntah. Memang tidak dapat dielakkan. Thanks to naterah atas pemberian napkin, Jue atas pemberian air nak bilas, Kak Zett atas pemberian Kool Fever, Nor yang berikan ubat anaknya dan lain-lain yang membantu. Terima kasih.

Bila sampai di Jeti, beg saya tak sampai lagi. Kenalah tunggu dalam 30 minit lagi. Sementara itu pergi ke kereta dulu. Bila nak hidupkan enjin, tak dapat dihidupkan. Satu lagi masalah! Bateri lemah. Lalu saya telefon rakan sebab apa kereta tidak dapat dihidupkan sedangkan bateri masih menyala. Lalu saya diminta melihat pada terminal bateri. Rupanya dah ada manik-manik macam pasir dekat terminal. Jenuh dikikis tapi tak hidup jugak. Akhirnya ada satu keluarga yang parking sebelah kereta saya datang membantu. Depa ada bateri simpanan dan saya gunakan wire jumper untuk hidupkan enjin. Mereka dari Bukit Mertajam dan baru pulang dari Pulau Pangkor. Terima kasih.

Sepanjang perjalanan, saya tak berani matikan enjin. Pukul 4.15 baru dapat bertolak balik dan jam 5.30 petang dah masuk Lebuhraya melalui Bidor. Selepas persimpangan Slim River, tiba-tiba aliran trafik menjadi perlahan. Nampak ambulan bergerak di laluan bertentangan. Saya rasa ada kemalangan. Ramai yang masuk laluan kecemasan hingga menambahkan lagi kesesakan.

Akhirnya beberapa ratus meter dari hentian Behrang ada kemalangan maut. Yang saya perasan macam sebuah superbike berhampiran longkang dan kereta Unser. Kemudian nampak sekujur tubuh ditutupi plastik dan darah berlumuran di situ. Ngerinya! Tinggal satu lorong sahaja yangboleh dilalui. Memang sesak teruk!

Kemudian berhenti di Hentian Ulu Bernam untuk jamak. Mandikan Syasya dan makan sedikit sebelum bertolaj kembali ke Kuala Lumpur selepas Maghrib. Alhamdulillah jam 9 malam selamat tiba di rumah. Begitulah sedikit sebanyak pahit manis Pangkor 2009.

Categories
Diari

Jalinan Kasih

Tempohnya cuma lebih kurang tujuh bulan. Namun ikatan yang terjalin sudah cukup erat hinggakan saya sendiri terasa betapa eratnya jalinan yang telah terjalin. Itu antara perasaan saya terhadap hubungan Syasya dan gurunya yang bakal kembali ke negara asalnya.

Ketika mula, saya menghantar Syasya ke tadika, saya agak terkejut kerana seorang guru Syasya tidak boleh berbahasa Melayu. Saya terfikir, rakyat Malaysia jenis apa tak tahu berbahasa Melayu. Rupanya beliau bukan dari Malaysia.

Mulanya saya risau, takut-takut sukar untuk Syasya. Namun setelah lama memerhati, saya lihat Syasya cukup selesa dengan dua orang guru yang mengasuhnya iaitu seorang guru Melayu dan guru yang saya maksudkan di atas. Saya ringkaskan sebagai Teacher L.

Kedua-dua guru inilah yang saya lihat benar-benar menjaga Syasya dengan baik. Setelah guru berbangsa Melayu itu ditukarkan ke cawangan lain, ada pengganti iaitu seorang cikgu India Muslim tetapi saya masih melihat Teacher L sebagai yang paling serasi dengan Syasya. Mungkin juga Syasya adalah murid yang paling muda di tadika tersebut.

Saya seronok dengan keadaan itu walaupun ada perbezaan dari segi budaya, agama dan lain-lain tetapi semua itu dihormati sebaik mungkin dan minggu lepas saya terima mesej dari isteri saya bahawa Teacher L akan kembali ke negara asalnya. Waktu itu Syasya sudah beberapa hari tidak ke tadika. Hari Jumaat Syasya bersama saya ke Pulau Pangkor sehingga hari Ahad.

Hari Isnin Syasya demam dan tidak ke tadika. Hari Selasa, demam Syasya masih belum benar-benar sembuh tetapi saya dan isteri terpaksa hantar ke tadika kerana saya ada simulasi MyHIX di Cyberjaya dan isteri pula bertugas. Bila sampai di tadika, Teacher L maklumkan bahawa minggu ini adalah minggu terakhir beliau bertugas dan beliau amat rindukan Syasya. Kalau Syasya tak datang juga, beliau nak telefon saya suruh hantar juga Syasya. Saya rasa terharu dalam keadaan sedemikian.

Ketika mengambil Syasya petang itu, Teacher L mencium Syasya sepuas-puasnya. Saya rasa betapa beratnya nak pisahkan seorang penjaga Syasya yang cukup dedikasi. Teacher L maklumkan kepada saya, yang komputer dan handset beliau dipenuhi oleh gambar Syasya kerana Syasya baginya amat istimewa.

Bila Syasya balik rumah, saya ceritakan kepada Syasya tentang perpisahan tetapi Syasya memang tidak mengerti tentang perpisahan. Syasya masih lagi terlalu kecil untuk memahami erti perpisahan. Dia tidak tahu yang Teacher L akan kembali ke negaranya yang beribu-ribu kilometer jauhnya.

Kemudian, atas menghargai jasanya, isteri saya bertungkus lumus menyediakan sedikit kenangan sebagai tanda perpisahan dan semalam adalah hari terakhir Teacher L di tadika tersebut dan ketika saya ambil Syasya pada petangnya, Teacher L agak terkejut sebab saya ambil Syasya awal. Beliau seolah tidak puas bersama Syasya dan mencium serta mendukung Syasya sepuasnya. Nampak seolah beliau cukup terharu dan berat meninggalkan Syasya.

Bila saya bertanya, mengapa nak balik ke negara asal, beliau maklumkan yang beliau sudah mendapat kerja di sebuah bank dan akan cuba balik bercuti di Malaysia jika ada masa lapang. Hmmm… Terasa betapa eratnya erti kasih sayang walaupun ada perbezaan yang cukup besar!

p/s: Kuiz tanpa hadiah. Apakah negara asal Teacher L?

Categories
Berita

RIP, Sir Bobby Robson

Dalam ranking saya. Sir Bobby Robson ada pengurus yang paling saya kagumi. Kejayaan demi kejayaan yang dikecapi dan kepintaran beliau membuatkan saya amat mengkagumi kebolehan beliau sebagai seorang pengurus bolasepak terhandal. Tambahan pula Sir Bobby Robson adalah peminat setia pasukan Newcastle United sama seperti saya.

Kalau main CM (Championship Manager), saya selalu menggunakan nick Sir Bobby Saiful sempena mengkagumi kehebatan beliau dalam arena bolasepak.

Mendengarkan pemergian beliau, terasa cukup besar kehilangan yang dialami oleh arena bolasepak terutamanya Newcastle yang kini tersingkir dari Liga Perdana Inggeris untuk kembali bangkit. Pandangan dan kritikan Sir Bobby Robson amat diperlukan. Walaupun tidak lagi menjadi pengurus Newcastle, beliau masih lagi ke St. James Park untuk menyaksikan perlawanan Newcastle. Pemergian beliau seperti pelengkap kejatuhan Newcatle musim ini.

Berikut adalah sedikit fakta tentang beliau yang dipetik dari www.soccer.net

2002: Leads Newcastle United to fourth place in the Premiership to put them into the qualifying stages of the Champions League.
June 15 – Knighted in Queen’s Birthday Honours.
2003: May – Newcastle finish the season in third place and qualify for the Champions League qualifying rounds, where they are beaten by Partizan Belgrade.
2004: August 1: Chairman Freddy Shepherd confirms he will not extend Robson’s contract when it expires at the end of the 2004-2005 season. Robson admits Shepherd’s comments had been a surprise.
August 14: Leaves Kieron Dyer on the bench after the England man refuses to play on the right wing against Middlesbrough.
August 28: Robson chooses to start captain Alan Shearer on the bench as Newcastle lose 4-2 at Aston Villa.
August 30: Newcastle reveal Robson has been “relieved of his duties” as manager.
2005: October – Admits his interest in taking over as Hearts manager to replace Ipswich protege George Burley.
November: Hearts appoint former Chelsea coach Graham Rix as head coach.
2006: January – Named as international football consultant to new Republic of Ireland manager Steve Staunton.
August 5 – Treated in hospital after being taken ill during the first half of Ipswich’s clash with Crystal Palace, at which he had been named honorary club president.
August 20 – Announces he needs operation to remove a small brain tumour.
2007: May 6 – Vows to “battle as I’ve always done” following the start of chemotherapy treatment after being diagnosed with cancer for the fifth time.
November 15 – Indicates his health may mean he has to retire.
2008: February 16 – Embarks upon a campaign to raise £1m to fund a cancer trial research centre at Newcastle’s Freeman Hospital.
August 7 – Admits he will lose his long battle against cancer “sooner rather than later”.
October 30 – Joined by Sir Alex Ferguson and Sir Bobby Robson at a gala event to raise money for the Sir Bobby Robson Foundation.
December 8 – Granted the freedom of the city of Durham.
2009: February 20 – Accepts a cheque for £75,000 from England boss Fabio Capello on behalf of the Football Association, their contribution to his charity fund.
April 24 – Announces the Sir Bobby Robson Trophy clash between England and Germany on July 26.
July 26 – Attends St James’ Park for England v Germany clash in a wheelchair and is given a guard of honour. Also presented with the Emerald UEFA Order of Merit award.
July 31 – Robson dies at home at the age of 76.

Sir Bobby Robson Factfile:

1933: Born February 18, in Langley Park, County Durham.

1950: Joins Fulham. Makes 152 appearances, scoring 68 goals. Moves to West Brom, scoring 56 goals in 239 games.

Sir Bobby Robson

Sir Bobby Robson: 1933-2009.

1958: Plays for England in World Cup in Sweden. Wins 20 caps for his country and one under-23 cap.

1962: Rejoins Fulham, making 193 appearances and scoring nine goals.

1967: Leaves Fulham in May to join Vancouver Royals as manager.

1968: Takes over as Fulham manager in January. Sacked in November.

1969: Appointed manager of Ipswich.

1978: Ipswich win FA Cup with 1-0 victory over Arsenal.

1981: Ipswich win UEFA Cup with a 5-4 aggregate victory over AZ Alkmaar.

1982: Appointed England manager.

1986: England reach World Cup quarter-finals, losing to Argentina 2-1, thanks to Diego Maradona’s ‘Hand of God’ opening goal.

1990: Football Association reveal Robson’s contract as England manager is unlikely to be renewed even if he wins World Cup. Robson announces he will be taking over at PSV Eindhoven after tournament. England beaten on penalties in World Cup semi-final by West Germany.

1991: Wins Dutch league with PSV.

1992: Wins Dutch league before taking over as manager of Sporting Lisbon.

1993: Controversially sacked in December after a UEFA Cup defeat.

1994: Appointed manager of FC Porto, with whom he wins Portuguese Cup.

1995: Guides Porto to Portuguese league title.

1996: Steers Porto to second successive league title before resigning to take over at Barcelona.

1997: Presides over Barcelona’s Cup Winners’ Cup-winning campaign but eventually surrenders coaching reins to Louis van Gaal and moves upstairs as Barcelona’s general manager in charge of scouring Europe for talent.

1998: Rejoins PSV as coach over the summer.

1999: February – Offers to take over as England boss on a temporary basis after the sacking of Glenn Hoddle.

September 3 – Appointed manager of Newcastle.

Sir Bobby Robson with Shearer

2000: February 18 – agrees a new 12-month rolling contract with Newcastle on his 67th birthday.

October 21 – Rules himself out of the running to take on the England job for a second time.

2002: Leads Newcastle United to fourth place in the Premiership to put them into the qualifying stages of the Champions League.

June 15 – Knighted in Queen’s Birthday Honours.

2003: May – Newcastle finish the season in third place and qualify for the Champions League qualifying rounds, where they are beaten by Partizan Belgrade.

2004: August 1: Chairman Freddy Shepherd confirms he will not extend Robson’s contract when it expires at the end of the 2004-2005 season. Robson admits Shepherd’s comments had been a surprise.

August 14: Leaves Kieron Dyer on the bench after the England man refuses to play on the right wing against Middlesbrough.

August 28: Robson chooses to start captain Alan Shearer on the bench as Newcastle lose 4-2 at Aston Villa.

August 30: Newcastle reveal Robson has been “relieved of his duties” as manager.

2005: October – Admits his interest in taking over as Hearts manager to replace Ipswich protege George Burley.

November: Hearts appoint former Chelsea coach Graham Rix as head coach.

2006: January – Named as international football consultant to new Republic of Ireland manager Steve Staunton.

August 5 – Treated in hospital after being taken ill during the first half of Ipswich’s clash with Crystal Palace, at which he had been named honorary club president.

August 20 – Announces he needs operation to remove a small brain tumour.

2007: May 6 – Vows to “battle as I’ve always done” following the start of chemotherapy treatment after being diagnosed with cancer for the fifth time.

November 15 – Indicates his health may mean he has to retire.

2008: February 16 – Embarks upon a campaign to raise £1m to fund a cancer trial research centre at Newcastle’s Freeman Hospital.

August 7 – Admits he will lose his long battle against cancer “sooner rather than later”.

October 30 – Joined by Sir Alex Ferguson and Sir Bobby Robson at a gala event to raise money for the Sir Bobby Robson Foundation.

December 8 – Granted the freedom of the city of Durham.

2009: February 20 – Accepts a cheque for £75,000 from England boss Fabio Capello on behalf of the Football Association, their contribution to his charity fund.

April 24 – Announces the Sir Bobby Robson Trophy clash between England and Germany on July 26.

July 26 – Attends St James’ Park for England v Germany clash in a wheelchair and is given a guard of honour. Also presented with the Emerald UEFA Order of Merit award.

July 31 – Robson dies at home at the age of 76.

Categories
Jenaka

Jenaka: Saat Indah Awal Perkahwinan

Saat indah awal perkahwinan….
Teruna : Akhirnya inilah saat yang aku tunggu sekian lama
[b]Dara : Apakah kau rela kalau aku pergi?
Teruna : Tentu tidak! Jangan sesekali kau berfikiran begitu!
Dara : Apakah kau mencintaiku?
Teruna : Tentu! Selamanya akan tetap begitu!
Dara : Apakah kau pernah berlaku curang?
Teruna : Tidak ! Aku tak akan melakukan hal seburuk itu!
Dara : Mahukah kau mencium ku?
Teruna : Ya !
Dara : Sayangku…..!
Sesudah 5 tahun perkahwinan. ….
Korang baca dari bawah keatas pulak……

Saat indah awal perkahwinan

Teruna : Akhirnya inilah saat yang aku tunggu sekian lama
Dara : Apakah kau rela kalau aku pergi?

Teruna : Tentu tidak! Jangan sesekali kau berfikiran begitu!
Dara : Apakah kau mencintaiku?

Teruna : Tentu! Selamanya akan tetap begitu!
Dara : Apakah kau pernah berlaku curang?

Teruna : Tidak ! Aku tak akan melakukan hal seburuk itu!
Dara : Mahukah kau mencium ku?

Teruna : Ya !
Dara : Sayangku…..!

Sesudah 5 tahun perkahwinan. ….

Anda baca dari bawah keatas pulak……