Kalau ikut statistik di atas, jumlah pengunjung memang menggerunkan. Menggerunkan bukan sebab membahayakan keselamatan tetapi dok pikiaq macam mana nak bawak Syasya dan Syafi merentas kesesakan yang cukup tidak menyenangkan apatah lagi saya tidak sukakan kesesakan. Kalau Syasya dan Syafi sudah besar, ia bukan masalah utama, tetapi jika masih perlu dukung, memang cukup sukar.

Jadi saya telah mengatur strategi untuk memudahkan keadaan dan saya telah bertolak seawal jam 8 pagi untuk ke sana namun keadaan di sana sudah mula sesak. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan hujan renyai-renyai mengiringi suasana. Memang agak sukar sikit dengan memegang payung sambil mendukung Syafi.

Saya dan keluarga tidak sempat mengunjungi semua tempat disebabkan keadaan yang kurang mengizinkan (Jenuh jugak nak bawak dua budak kecil). Alhamdulillah sempat juga bertemu sepupu saya yang cukup gigih berusaha memajukan perniagaan dan akhirnya semakin nampak kejayaannya terutamanya dalam industri Tuna dan emas. Sempat juga melawat beberapa pameran yang menarik dan paling mencuri tumpuan bagi Syasya dan Syafi ialah melihat Lembu dan kambing serta menaiki kuda. Bagi saya, kambing, lembu dan semua tu dah biasa sejak kecil tetapi bagi anak-anak kota ni, melihat Lembu dan kambing adalah seperti melihat Harimau di zoo. Bukannya mudah nak lihat di KL ni.

Cuma ada tindakan pengunjung yang tidak begitu baik. Ada antara mereka yang ghairah nak lihat lembu berdiri lalu mereka menjolok lembu dengan payung agar lembu bangun. Hmmm… macam-macam… Biasalah ragam manusia.

Cuma surau yang disediakan tidak mampu menampung kehadiran pengunjung yang banyak. Lama jugak beratur untuk bersolat. Tetapi itu petanda yang cukup baik sebab ramai yang menyedari tanggungjawab mereka tetapi rasanya ramai juga yang mengabaikannya…

Apa pun, tahun ni, tak dapat nak memanfaatkan sepenuhnya MAHA 2010. Mungkin selepas anak-anak dah besar, senang sikit nak melawat semua tempat dan mengambil manfaat yang lebih banyak.