Categories
Diari

Sebak

Saya sendiri tidak memahami kenapa saya bertindak begini. Meluahkan apa yang terbuku di hati tentang sesuatu. Terasa kadang kala seperti kita sudah menanam bunga yang peritnya kita jaga tetapi akhirnya dipetik orang.

Ya. Saya cuma manusia biasa yang tiada kuasa magis. Tiada kemampuan. Yang boleh, cuma usaha semampu mungkin tetapi kudrat saya bukanlah seperi adiwira.

Ya, kadangkala itu hakikat kehidupan. Kita kena belajar kuat hadapi sesuatu walaupun amat perit. Walaupun sekuat mana pun kita tetap ada sisi yang kita ada rasa lemah. Sebab kita adalah manusia biasa.

Semalam, tiba tiba saya sebak mengenangkan jika berlaku sesuatu. Saya tak pernah rasa begitu dalam hidup saya. Yang mampu saya lakukan adalah doa. Entahlah, saya cuba berdoa walaupun terasa begitu banyak dosa yang saya lakukan dalam hidup.

Kali ini terasa begitu lemah. Sedaya upaya saya lakukan untuk membantu tetapi saya tiada kuasa yang menentukan hasrat saya dapat dipenuhi. Cuma mampu berusaha, berdoa dan bertawakal sahaja.

Kata ulamak, berdoalah, ada keajaibannya. Dan saya selalu pegang kata kata ni… TERLALU MUSTAHIL BAGI MANUSIA TETAPI TERLALU MUDAH BAGI ALLAH. Berdoalah!

Categories
Diari

Senjakala

Saya suka kan suasana senjakala walaupun orang tua tua tak galakkan di luar ketika senja. Bagi saya pemandangan ketika senja amat memukau jiwa. Cantik. Damai dan dalam keserabutan jiwa ia dapat sedikit menenangkannya.

Menyaksikan keindahan senja sememangnya membuatkan diri terasa sayu dan kagum terhadap kebesaran Allah yang menjadikannya ia amat indah sambil bermuhasabah tentang hidup yang sementara cuma.

Selalu juga saya tertanya tanya banyak perkara yang berlingkar di sekeliling saya. Kadangkala amat membingungkan. Namun saya tetap yakin pada niat yang ditanam sebelum saya memula gerak. Jangan pernah menyesal jika kita lakukan itu kerana Allah.

Dalam hening senja, saya sentiasa hanyut dalam keindahannya sambil memikirkan kembali apa yang telah berlaku.

Apa pun BIARLAH CINTA ITU, CINTA YANG MENDEKATKAN KITA KEPADA-NYA!

Categories
Diari

Melukis Senja


Dedikasi buat seseorang…
Categories
Diari

KEPUASAN

Menyaksikan kegembiraan orang yang kita sayang adalah kepuasan yang amat sukar untuk diterjemahkan dengan kata kata