Categories
Uncategorized

Kala Subuh Yang Bening

Ketika ini 4.30 pagi. Biasanya saya akan bangun lebih kurang jam 5 pagi tetapi pagi ini terasa tidak dapat lelapkan mata sangat. Entah apa yang saya teringatkan. Macam orang sedang bercinta pulak. Hehehe

Dari balkoni penginapan saya ini dapat saya lihat cahaya rembulan yang menyinari pantai. Sungguh cantik ditambah pula dengan angin yang agak kencang.

Kalau seorang abid, sudah pasti sedang bertahajud. Saya pula termenung menghadap pantai sambil memikirkan banyak perkara terutamanya perjalanan diri nanti. Kita tak tahu apa yang akan berlaku hatta lima minit lagi pun kita tak tahu apa akan terjadi.

Segalanya perlukan perancangan yang lebih rapi tetapi yang paling penting ialah saya perlu komited terhadap pelaksanaannya. Hidup ini pun bukannya lama sangat, jadi amat penting untuk kita manfaatkan segalanya dengan sebaik mungkin. Niat harus betul agar mendapat leredhaan Allah.

Banyak azam yang melayang layang dalam tempurung kepala ini. Harapnya dapat dicapai. Elok jugak percutian kali ini kerana sedikit sebanyak dapat merehatkan minda dan mencari idea baru. Walaupun sebenarnya cuti tetapi tetap jua terselit dengan kerja yang saya lakukan dari tempat saya menginap.

Alamak, banyak pulak saya menulis bulan ini tetapi tak mengapa, sesekali bila saya rasa seperti hilang pedoman, saya akan baca semula tulisan tulisan saya ini sebagai penguat azam untuk bangkit. Untuk hadapi cabaran kehidupan ini, Jiwa Mesti Kental!