Categories
Rencana

Kenaikan tarif Elektrik

Saya pernah menulis tentang bayangan kenaikan tarif elektrik dalam entri Naik 20 Sen, Bang. Dalam entri itu saya ada menegaskan bahawa sistem subsidi sememangnya akan membebankan kerajaan dengan trend kenaikan harga bahan mentah dan juga bencana alam yang berlaku di serata dunia ketika ini. Apabila kesemua penyebab ini berlaku bermakna, tidak dapat tidak bahan bahan mentah yang mempunyai kebergantungan terhadap perkara tertentu akan melambung naik. Ditambah pula krisis politik di negara-negara yang kaya dengan hasil alam, ia sememangnya amat menambah parah lagi keadaan.

Justeru, pengurangan subsidi sememangnya salah satu jalan. Saya ulangi SALAH SATU JALAN DAN IA SEHARUSNYA MENJADI JALAN TERAKHIR. Saya yakin, andai dilaksanakan lebih banyak langkah berkaitan terlebih dahulu, pandangan awam terhadap kerajaan akan berubah. Seharusnya perjanjian berat sebelah antara kerajaan/agensi dan pihak swasta dikaji semula. Subsidi kepada IPP harus ditarik balik dahulu. Penjimatan perbelanjaan harus dilaksanakan. Pembaziran, penyelewengan/rasuah harus dikekang terlebih dahulu. Mekanisme untuk meningkatkan pendapatan rakyat harus dilaksanakan secara konsisten dan bersepadu. Jika semua ini dapat dilakukan, nescaya pengurangan/penghapusan subsidi akan diterima dengan hati terbuka oleh semua pihak.

Dalam hal ini, seharusnya keutamaan kepada rakyat diutamakan. Ternyata ada impak yang besar apabila diumumkan kenaikan tarif elektrik. Walaupun didakwa 75% pengguna tidak terjejas dari segi bil elektrik, tetapi kesan kenaikan harga barang semestinya ada kerana, kenaikan ini sudah pasti akan diserap oleh pihak pengeluar dalam bentuk kenaikan harga barangan yang akhirnya tetap membebankan pengguna. Bagi yang tinggal di kediaman yang perlu membayar yuran penyelenggaraan, sudah pasti perlu menerima hakikat kemungkinan yuran penyelenggaraan akan dinaikkan. Satu lagi beban yang harus ditanggung tatkala tahap pendapatan masih di takuk lama.

Alasan masih rendah berbanding negara negara tertentu sudah pasti menjadi bahan tawa ramai kerana ia bukanlah perbandingan yang adil. Harus dilihat dengan lebih menyeluruh dari aspek lain sama seperti kadar pendapatan rakyat, sumber hasil bumi, kestabilan ekonomi dan politik serta faktor faktor lain.

Sudah pasti apabila berdepan dengan tekanan inflasi, rungutan ramai akan terus bertambah.

Apa pun, nak tak nak, kena juga ikhtiar penyelesaian. Bagi rakan rakan yang rumah bawah, ramai dah berkira-kira nak pasang panel solar sebagai tenaga alternatif. Kalau macam saya di rumah bertingkat ni, macam mana ya selain langkah penggunaan elektrik berhemah?

Categories
Diari

Aktiviti Syasya di kampung

Bila dah balik kampung, Syasya pun ada aktiviti tersendiri. Kalau kat KL, asyik main game ja. Kat kampung barulah Syasya dapat rasa sikit sebanyak permainan kampung. La ni semua pakat hantu game dah…

Dalam gambaq tu, dia main jual beli nyoq guna duit batu.

Lepas tu tuju kasut. Baru Syasya belajaq main. Pak dia dulu main tuju tin, tuju lemak guna bola tenis. Sekali kena tuju pecah habis lemak. Kalau yang tuju tu jenih kuat tangannya, jenuh la menahan perit apatah lagi dalam jarak dekat. Hehehe… Depa tak rasa lagi…

 

Tak pa lah Syasya, belajaq la sikit sikit main permainan tradisional ni. Nanti boleh cerita kat kawan-kawan yang memang asai dari pekan yang tak pernah main mainan macam ni. Depa tengok kot muzium ja.

Banyak lagi permainan kampung yang Walid Syasya main, Syasya tak tau. Nanti ada peluang, Syasya belajaq main…

Categories
Diari

Anak Menakan Baru

Alhamdulillah, Abang Ipar saya baru sahaja menimang cahayamata ketiga sebentar tadi. Kira-kira dua minggu lepas baru menerima seorang lagi anak menakan apabila kakak ipar saya menimang anak lelaki. Adik saya pula tempohari dapat anak perempuan. Dijangkakan nanti saya akan menerima satu lagi anak menakan, InsyaAllah…

Alhamdulillah… Tahniah !

Categories
Khidmat Masyarakat

Sumbangan Untuk Anak Yatim Madrasah At-Taqwa

Bagi sesiapa yang ingin menghulurkan sumbangan ikhlas buat mangsa-mangsa kejadian tanah runtuh di rumah Anak Yatim At-Taqwa, boleh terus transfer/bank in ke akaun berikut:-

Maybank

564137300901

Persatuan Anak-Anak Yatim At-Taqwa

Semoga dengan sumbangan ikhlas anda dapat meringankan beban yang mereka tangung, InsyaAllah… Dan semoga Allah merahmati dan melipatgandakan rezeki kalian, Amin…

Categories
Diari

Syafi Hana: Kisah Syafi Hana

Kisah Syafi Hana pulak. Anak kedua saya. Biasanya saya dok tulis tentang Syasya Hana, anak sulung saya. Kali ni Syafi Hana pulak… Ni kisah bergambar.

Ketika Syasya sibuk bermain dengan sepupunya, isteri saya perasan keliabat Syafi tidak kelihatan. Bila isteri saya perasan, terus ambil kamera dan tangkap aksi Syafi.

Berada dalam bilik mandi dan sedang memandikan patung Barbie. Pili air rumah saya jenis yang tolak ja, jadi mudah untuk Syafi bukak.

Selepas dimandikan, Syafi lapkan patung Barbie dengan tuala adiknya.

Lap rambut.

Kemudian pakaikan baju. Agak lama sikit aksi ni.

Hah… Dah siap sambil tunjuk kepada Ummi

Yang ni teddy bear yang dah lencun dikerjakannya.

Hmmm… Macam-maam ragam. Seronok tengok…

Categories
Diari

Sama-Sama Doakan Kesihatan Azizi Haji Abdullah

Saya pernah menulis tentang Sasterawan Sejati.

Kini Azizi Haji Abdullah terlantar di Hospital Pulau Pinang di Unit Rawatan Rapi (ICU). Keadaan beliau diberitakan agak membimbangkan. Baru baru ini beliau baru sahaja menjalani pembedahan jantung dan dirawat bersama Pak Tam saya di Hospital Pulau Pinang dan keadaan beliau ketika itu stabil.

Namun kemudian beliau dikatakan tidak sedar diri akibat jangkitan kuman dan kini untuk memudahkan beliau bernafas, tengkok beliau terpaksa ditebuk. Ngerinya apabila mendengar situasi sedemikian. Keadaan terkini, masih belum saya ketahui dan dalam keadaan sebegini, saya rasa begitu berat untuk menghantar SMS kepada beliau kerana keadaan beliau yang agak membimbangkan.

Sama-samalah kita doakan agar kesihatan beliau bertambah baik dan pulih seperti biasa, InsyaALLAH…

Categories
Berita

Gmbar Terakhir Sebelum Kejadian Tanah Runtuh… Al-Fatihah

Sayu bercampur gembira apabila menatap sekeping foto sebelum kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-Anak Yatim At-Taqwa, Sungai Semungkis, Hulu Langat. Gambar yang saya perolehi dari facebook ini diambil sebelum kejadian berlaku.

Al-Fatihah… Semoga mereka tenang di sana, InsyaAllah…

Categories
Berita

Tanah Runtuh Rumah Anak Yatim At-Taqwa – Al-Fatihah & Takziah

Petang tadi saya menerima satu SMS dari seorang sahabat wartawan memaklumkan bahawa Rumah Anak Yatim At-Taqwa, Sungai Semungkis Hulu Langat tertimbus dan dijangkakan antara 20-30 penghuni tertimbus. Berita yang cukup menyedihkan. Setakat waktu yang saya tulis ni sudah Lima mayat ditemui dan sembilan cedera.

Apa yang perlu kita lihat ialah bagaimana bumi kita harus kita pulihara semula. Bukan PELIHARA tetapi PULIHARA ! Banyak

sangat yang berlaku kebelakangan ini akibat ketamakan manusia mencari keuntungan sehingga mengabaikan aspek yang cukup penting kepada kita semua iaitu Alam Sekitar.

Yang pasti lepas ni kita akan dengar tuding menuding jari antara satu sama lain…

Al-Fatihah dan takziah kepada semua mangsa.

Categories
Diari

Naik 20 Sen Bang

Dua hari selepas kenaikan harga gula. Eh bukan naik lah tapi penyelarasan ! Eh Bukan penyelarasanlah tapi rasionalisasi ! Apa apa ja lah…, saya ke kedai membeli dua kilogram gula. Sewaktu saya letak di atas kaunter bayaran, tauke kedai terus kata, “Naik 20 sen Bang”.

Saya mengangguk dan berkata, “ya, memang dah maklum tapi terpaksa juga beli. Dua tiga tahun lepas rasanya sekilo baru RM 1.45. Bila beli dua kilo baru RM2.90. Sekarang sekilo RM2.30 dah dekat dua kali ganda dah.”

Kedai minum pulak terus naik harga jugak. Sepatutnya kalau ikutkan sekilo gula tu boleh buat berapa banyak cawan/gelas minuman. Kalau Teh O Ais RM1.30 patutnya kalau naik pun jadi RM1.31 atau RM1.32 sahaja tapi diberitakan ada yang naik sampai RM1.50. Melampau ! Gula pun pekedai runcit yang ada banyak stok, pastinya dah untung atas angin kalau jual pada harga baru. Kalau pekedai jujur, stok lama jual lah pada harga lama. Tapi berapa kerat sangat pekedai macam tu kan?

Pantau sama harga madu ! Sebab apa? Sebab kalau harga gula naik dan harga madu naik sama, mungkin madu tu bukan asli sebab banyak bubuh gula. Hehehe… Itu cuma andaian saya sahaja. Maklumlah kalau ikut kajian sebahagian besar madu yang dijual di pasaran adalah bukan madu asli. Banyak yang dicampur dengan gula hingga membahayakan kesihatan terutamanya buah pinggang.

Apa nak buat harga barang dah semakin naik. Gaji tetap pada paras yang sama. Nak tak nak, kena usaha cari pendapatan sampingan kalau nak selesa. Bukan nak mewah tapi cukup sekadar selesa.

Dengaq kata harga RON95 pun mungkin dinaikkan kerana menurut PEMANDU sepatutnya seliter sekarang dah RM2.05 berbanding harga semasa di pasaran RM1.90 seliter. Tapi kalau naikkan harga RON95 sudah pasti sentimen yang cukup sukar untuk ditangani. Kesan dominonya ialah harga barang akan naik. Ya memang akan naik sebabnya sekarang pun subsidi diesel untuk sembilan jenis kenderaan yang melibatkan lapan jenis pengangkutan barangan akan dimansuhkan berkuatkuasa 01 Jun 2011. Bila kos pengangkutan meningkat sudah pasti harga barang akan meningkat.

Terbaru, menurut laporan dikhabarkan pula akan berlaku kenaikan Tarif elektrik minggu depan bagi mengelakkan kenaikan harga RON95 agar kerajaan tidak menanggung bebanan subsidi dan juga rungutan awam. Tetapi bagi saya ia tetap akan berlaku sentimen yang sama kerana kenaikan tarif elektrik bermakna ia juga melibatkan semua rakyat. Pihak syarikat pula akan menyerap kenaikan itu dan dialihkan kepada pengguna menerusi kenaikan harga. Sama juga !

Pada saya, secara rasionalnya memang harus diakui bahawa kenaikan harga barang terutamanya bahan mentah memang tidak dapat dielakkan lagi apatah lagi dunia semakin kekurangan sumber NAMUN perlu ada mekanisme yang ampuh untuk menanganinya. Contohnya sebelum menarik balik subsidi kepada rakyat, tarik balik dulu subsidi kepada syarikat besar terutamanyan yang amat berat sebelah perjanjiannya. Perbelanjaan berhemah dan juga pertingkatkan pendapatan rakyat. Apabila kenaikan harga seiring dengan kenaikan pendapatan, barulah orang tidak begitu merungut.

Ini kalau nak banding harga, banding dengan negara yang rakyatnya berpendapatan tinggi. Memanglah harga nampak murah di negara kita.

Entahlah… Cuma luahan hati diri saya yang agak tertekan dengan kenaikan harga barang. Alhamdulillah masih mampu mengharunginya walaupun perit tetapi amat kasihan kepada rakan-rakan yang jauh kurang berkemampuan berbanding diri ini.

Categories
Diari

Selamat Hari Guru

“Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara”

 

Amat sukar untuk menafikan betapa besarnya peranan dan jasa guru dalam hidup saya. Bermula dari kecil hinggalah sekarang. Tidak kiralah guru secara formal atau pun tidak. Setitis ilmu yang diberikan begitu berharga dalam mengharungi segala halangan di dunia dan juga bekalan di akhirat kelak.

Dari sekolah tadika, sekolah rendah dan kemudian ke peringkat yang paling tinggi, jasa-jasa mereka tiada tolok bandingnya. Saya masih teringat tatkala di sekolah berasrama penuh. Pada waktu malam pun cikgu sanggup memberikan kelas tambahan. Pengorbanan keluarga guru juga amat tinggi. Setelah saya beriisterika seorang guru, barulah saya menyedari perkara ini. Apa tidaknya dengan bebanan tugas yang tinggi, sudah pasti saya juga perlu membantu dan berkorban terutamanya pada hari Sabtu.

Pada hari Sabtu guru-guru terpaksa ke sekolah untuk pelbagai perkara, jadi pasangan gurulah yang perlu bersedia sama. Jika pengasuh cuti, maka sudah tentu pasangan guru terpaksa mengehadkan aktiviti mereka. Bermacam lagi cabaran yang harus dilalui.

Bagi guru kini, semakin besar dugaan yang dihadapi apatah lagi perubahan sikap ibu bapa masa kini yang lebih percayakan anak membuta tuli menjadikan keadaan lebih parah. Sedikit sahaja hukuman yang guru berikan kepada anak mereka, bersedialah dengan’ serangan’ ibu bapa yang tidak memahami tugas dan peranan seorang guru.

Saya juga teringat kepada seorang guru yang cukup gigih mendidik saya pada suatu ketika namun yang sedihnya kini beliau telah meninggal dunia. Al-Fatihah. Sesungguhnya jasa guru cukup besar nilainya.

Jadi apabila TPM memberi bayangan ada pengumuman istimewa untuk para guru sempena hari guru 2011 yang disambut pada hari ini, saya pasti semua warga guru berasa cukup gembira. Kalau pakatan rakyat berjanji nak beri elaun khas RM500 jika berjaya pegang Putrajaya, mungkin kerajaan ada berita yang lebih baik untuk guru guru.

Terima kasih Cikgu !

Marilah sama-sama kita mendoakan kesejahteraan cikgu kita dunia akhirat dan sedekahkan al-Fatihah kepada cikgu-cikgu kita yang sudah pergi menghadap-Nya.

SELAMAT HARI GURU !

p/s: Saya pun ramai yang panggil cikgu 🙂

 

KEMASKINI

 

Berita baik untuk guru: Kaedah baru kenaikan pangkat

16/05/2011 3:46pm

 

OLEH SAIFUL HAIZAN HASAM

KUCHING 16 Mei – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan kaedah baru kenaikan pangkat khusus kepada guru dengan mengkategorikan mereka mengikut empat lapisan jawatan iaitu Guru Biasa, Guru Kanan, Guru Wibawa dan Pendeta Guru.

Katanya, empat lapisan jawatan itu akan membolehkan peningkatan ke gred yang lebih tinggi berdasarkan kecemerlangan.

“Melalui konsep Guru Wibawa dan Pendeta Guru ini, laluan kerjaya guru dalam bidang pengajaran dan pembelajaran akan diperluaskan sehingga mencapai ke Gred 54 dalam tempoh perkhidmatan 25 tahun dengan memenuhi tahap kecemerlangan serta syarat-syarat lain yang ditetapkan Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Pendidikan,” katanya dalam rakaman video yang ditayangkan pada sambutan Hari Guru Kebangsaan, di sini hari ini.

Perdana Menteri mengumumkan, semua guru yang menunjukkan kecemerlangan terkemuka mutunya seperti ditetapkan oleh Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Pendidikan boleh mencapai Gred Khas C dan ke atas sebelum bersara.

Katanya lagi, bagi guru-guru yang tidak dinaikkan pangkat ke Gred Khas, mereka masih berpeluang menikmati pergerakan gaji tahunan.

“Untuk ini, kerajaan bersetuju menambahkan lagi jawatan Gred Khas C bagi laluan pengajaran dan pembelajaran sebanyak 100 peratus dengan menambah sebanyak 72 jawatan berbanding 36 jawatan sedia ada di bawah konsep Guru Wibawa dan Pendeta Guru,” katanya.

Najib juga mengumumkan, kerajaan bersetuju menaikkan gred jawatan semua pengetua sekolah menengah Gred DG48 ke Gred DG52 yang melibatkan 1,228 jawatan.

Katanya, semua guru penolong kanan (GPK) pentadbiran, hal ehwal akademik dan kokurikulum sekolah menengah Gred DG44 dinaikkan ke Gred DG48 dan ini melibatkan 6,585 jawatan.

“Seterusnya, semua GPK pentadbiran, hal ehwal akademik dan kokurikulum di sekolah rendah kluster dinaikkan dari Gred DGA32 ke Gred DGA34 yang melibatkan 99 jawatan,” katanya. – Utusan

sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0516&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_21.htm (16/05/2011)