Categories
Diari

Training

Hmmm… Ketika ini kakak dan abang ipar saya terpaksa bertungkus lumus menjaga anak bongsu mereka yang dimasukkan ke wad akibat jangkitan kuman. Jadi anak sulung dna kedua mereka tiada siapa yang dapat uruskan dan saya serta isteri volunteer untuk membantu. Sekurang-kurangnya Syasya taklah sunyi di rumah.

Ni tidak, kalau time cuti sekolah, Syasya dok kat rumah dengan isteri saya ja. Bila sahaja saya kuak pintu balik kerja, Syasya akan terus terpa memeluk saya sambil berkata, “Walid Balik”. Nampak sangat tahap keboringan dia. Kalau saya ajak jalan-jalan, dia dengan pantas terus ke muka pintu memakai kasut tanpa mengira sama ada dah pakai baju atau pun tidak. Hehehe…

Sekarang bila ada along dan angah, Syasya tak menunjukkan reaksi yang sama. Bila saya balik ja, dia dah tak sambut, leka bermain. huh! Tak aci ni. Hehehe…

Teringat sewaktu nak balik ke KL dari Sungai Bakap, wife saya dok pening kepala sebab semua buat kelaku sampai dia kata, “Penaing aih kepala!”

Lantas saya jawab, “TRAINING!”

“TRAINING, nanti bila anak banyak boleh handle semua ni. Hehehe…”, sambung saya lagi.

Bila dah sampai KL. Saya sedang kelam kabut pasang LCD TV Toshiba Regza 32′ yang baru saya beli, depa semua dok kelam kabut main hingga terganggu kosentrasi saya untuk proses instalasi LCD TV tersebut. Adoi. Bayangkan tengah nak pasang skru, tiba-tiba depa berlari dan hampir terjatuh ke atas TV tu! Ada sekali dok kayuh basikal laju laju macam nak rempuh TV tu waktu saya tengah pasang skru. Nasib baik sempat saya tepis. Adoi, memang dugaan.

“TRAINING!” Tegur wife saya sambil perli saya semula. Hehehe…

Hmmm… Memang la ni tengah testing ragam bila beranak ramai. Kena ingatkan bila nak kencing dll. Sekarang saya baru ada Syasya dah kelam kabut. Tahun depan dok plan nak tambah seorang lagi, memang eloklah Training ni. Hehehe…

Apa pun, teringat kembali zaman saya kecik-kecik dulu, ada yang nak kena angkatlah bila dah tidur dalam kereta, ada yang terkencing depan pintu tandas la dll. Kali ni saya merasainya dan perlu berlatih meski dihambat kesibukan tugas!

Categories
Diari

Tazkirah: Syaitan janjikan manusia kepapaan, kesesatan

 

IBLIS dan syaitan adalah musuh nyata manusia. Kedua-duanya termasuk kaum jin yang dijadikan daripada api sangat panas dan tergolong dalam spesies makhluk ghaib, iaitu tidak kelihatan dengan mata kasar manusia biasa, kecuali apabila ia menjelma dalam bentuk tertentu.

Syaitan dan iblis mempunyai empayar kerajaan yang besar, malah ada pihak mendakwa nisbah seorang manusia 99 jin, manakala satu jin 99 malaikat, menunjukkan banyaknya makhluk terbabit yang mempunyai tugas masing-masing.

Antara tugas syaitan ialah:

1. Menghasut manusia untuk melakukan kejahatan. Sebab itu Allah mengingati manusia supaya berwaspada dengan hasutan terbabit. 

“Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah syaitan; kerana sesungguhnya syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu. Ia hanya menyuruh kamu melakukan kejahatan dan perkara yang keji, dan menyuruh kamu berkata dusta terhadap Allah, apa yang kamu tidak ketahui.” (al-Baqarah:168-169)

2. Menakut-nakutkan manusia. Syaitan juga bekerja menakutkan dan membimbangkan manusia, terutama berdepan persoalan rezeki, dengan hidup miskin dan susah. 

“Syaitan itu menjanjikan kamu dengan kemiskinan dan kepapaan, dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji; sedangkan Allah menjanjikan kamu keampunan daripada-Nya serta kelebihan kurniaNya. Dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah kurnia-Nya, lagi Maha Mengetahui.” (al-Baqarah:268)

3. Menyesatkan manusia. “Tidakkah engkau melihat orang yang mendakwa bahawa mereka telah beriman kepada al-Quran yang telah diturunkan kepadamu dan kepada apa yang diturunkan dahulu daripadamu? Mereka suka hendak berhakim kepada taghut, padahal mereka telah diperintahkan supaya ingkar kepada taghut itu. Dan syaitan hendak menyesatkan mereka dengan kesesatan yang sejauh-jauhnya.” (an-Nisa’:60)

4. Menimbulkan permusuhan sesama manusia. Cara syaitan ialah menimbulkan syak wasangka, hasad dengki dan kebencian. “Sesungguhnya syaitan itu berkehendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu dengan arak dan judi…” (al-Maidah:91)

5. Melalaikan dan menghalang manusia daripada mengingati Allah. “…dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan daripada mengerjakan solat. Oleh itu, mahukah kamu berhenti?” (al-Maidah: 91)

6. Mencari calon penghuni neraka. “Sesungguhnya syaitan adalah musuh bagimu, maka jadikanlah dia musuh; sebenarnya dia hanya menyeru golongannya supaya menjadi penduduk Neraka.” (Fathir:6)

7. Berusaha merayu manusia supaya mencintai dan memujanya. “Bukankah Aku telah perintahkan kamu wahai anak-anak Adam, supaya kamu jangan menyembah Syaitan? Sesungguhnya ia musuh yang nyata bagimu!” (Yasin: 60)

8. Disebabkan tidak senang dengan ketenangan manusia, syaitan mengada-adakan pelbagai onar, termasuk membisikkan sesuatu ke telinga dan hati manusia. 

“Dari kejahatan pembisik, penghasut yang timbul tenggelam. Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia. Dari kalangan jin dan manusia.” (an-Nas: 4-6)

sumber: http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Friday/AdDin/20081205095655/Article/indexv_html (12/12/2008)