Categories
Diari Tazkirah

Izinkan Aku Menangis

Saya tertarik dengan satu peringatan / Tazkirah yang saya terima dalam group WA. Itulah juga yang saya rasa ketika ini. Terlalu banyak perkara yang berlaku yang memerlukan saya menjadi kuat dan terus tabah. Cuma kepada Allah tempat saya mengadu…

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم

IZINKAN AKU MENANGIS

Di dunia ini , kita sebenarnya sering diuji dengan hadir pergi sebuah tangisan.

“Hidup dan mati itu lahir daripada tangisan. Saat kita dilahirkan, kita selaku bayi menangis, dan ketika kita meninggal dunia, orang lain pula akan menangis meratapi kita. “

Dapat kita simpulkan, tangisan itu bukan sesuatu yang luar biasa. Ia sifat azali yang terdapat pada diri setiap manusia. Tangisan juga ubat, namun berlebihan kadangkala mampu membawa mudarat.

Sungguh indah apabila ALLAH SWT menjadikan tangisan sebagai penawar yang dapat merendamkan segala emosi yang berkecamuk.

ALLAH SWT juga menjadikan tangisan sebagai pembantu untuk seorang hamba merayu-rayu dan bermanja-manja dengan-NYA.

Semoga ada manfaatnya…

Categories
Diari

Bangga

Bila seorang Cikgu saya memuji yang dia bangga dengan pencapaian dan apa yang saya capai sekarang ini, saya terasa cukup bangga dan terharu walaupun saya rasa pencapaian hidup saya biasa biasa sahaja tak sehebat yang lain. Saya pun berasa amat amat terhutang budi dengan semua cikgu cikgu saya yang banyak mengajar saya bukan sahaja ilmu akademik tetapi juga ilmu kehidupan yang tak ternilai harganya.

Terima Kasih Cikgu 🙂

Categories
Diari

Sebak

Saya sendiri tidak memahami kenapa saya bertindak begini. Meluahkan apa yang terbuku di hati tentang sesuatu. Terasa kadang kala seperti kita sudah menanam bunga yang peritnya kita jaga tetapi akhirnya dipetik orang.

Ya. Saya cuma manusia biasa yang tiada kuasa magis. Tiada kemampuan. Yang boleh, cuma usaha semampu mungkin tetapi kudrat saya bukanlah seperi adiwira.

Ya, kadangkala itu hakikat kehidupan. Kita kena belajar kuat hadapi sesuatu walaupun amat perit. Walaupun sekuat mana pun kita tetap ada sisi yang kita ada rasa lemah. Sebab kita adalah manusia biasa.

Semalam, tiba tiba saya sebak mengenangkan jika berlaku sesuatu. Saya tak pernah rasa begitu dalam hidup saya. Yang mampu saya lakukan adalah doa. Entahlah, saya cuba berdoa walaupun terasa begitu banyak dosa yang saya lakukan dalam hidup.

Kali ini terasa begitu lemah. Sedaya upaya saya lakukan untuk membantu tetapi saya tiada kuasa yang menentukan hasrat saya dapat dipenuhi. Cuma mampu berusaha, berdoa dan bertawakal sahaja.

Kata ulamak, berdoalah, ada keajaibannya. Dan saya selalu pegang kata kata ni… TERLALU MUSTAHIL BAGI MANUSIA TETAPI TERLALU MUDAH BAGI ALLAH. Berdoalah!

Categories
Diari

Senjakala

Saya suka kan suasana senjakala walaupun orang tua tua tak galakkan di luar ketika senja. Bagi saya pemandangan ketika senja amat memukau jiwa. Cantik. Damai dan dalam keserabutan jiwa ia dapat sedikit menenangkannya.

Menyaksikan keindahan senja sememangnya membuatkan diri terasa sayu dan kagum terhadap kebesaran Allah yang menjadikannya ia amat indah sambil bermuhasabah tentang hidup yang sementara cuma.

Selalu juga saya tertanya tanya banyak perkara yang berlingkar di sekeliling saya. Kadangkala amat membingungkan. Namun saya tetap yakin pada niat yang ditanam sebelum saya memula gerak. Jangan pernah menyesal jika kita lakukan itu kerana Allah.

Dalam hening senja, saya sentiasa hanyut dalam keindahannya sambil memikirkan kembali apa yang telah berlaku.

Apa pun BIARLAH CINTA ITU, CINTA YANG MENDEKATKAN KITA KEPADA-NYA!

Categories
Diari

Melukis Senja


Dedikasi buat seseorang…
Categories
Diari

KEPUASAN

Menyaksikan kegembiraan orang yang kita sayang adalah kepuasan yang amat sukar untuk diterjemahkan dengan kata kata

Categories
Diari

Sesuatu Yang Tidak Disangka

Sesuatu yang berlaku dalam beberapa hari ini, sememangnya amat mengejutkan saya. Ya lah, dalam kesibukan tugas yang begitu membeban saya tidak terfikir ia terkait sekali

Apa boleh dikata, bila direnung dan diperhalusi, saya akur bahawa memang ada kesilapan pada diri saya hingga saya keluar menitis air mata ketika bermuhasabah kesilapan diri walaupun tertanam niat tulus suci.

Dalam sujud pada dinihari pun terasa begitu terkesan. Apa yang berlaku bukanlah disengajakan. Ia peringatan buat diri dalam mengharung hari hari mendatang.

Saya nekad, apa pun yang terjadi… Saya tidak akan lepas tangan dan akan bertanggungjawab sepenuhnya atas apa jua yang akan berlaku. Mudah mudahan Allah permudahkan segalanya.

Sesungguhnya tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah

Saya akan terus berdoa dan berdoa tanpa jemu. Yakinlah bahawa Terlalu mustahil bagi manusia TETAPI terlalu mudah bagi ALLAH.

Categories
Tazkirah

Tazkirah: Asam Garam Kehidupan

Assalamualaikum semoga Allah merahmati dan meredhai semua diampunkan Allah segala dosa diberi kebahagian dunia akhirat dijauhkan Allah dari azab nerakaNya.

UJIAN ALLAH SEBENARNYA ADALAH RUANG KEBAHAGIAAN HATI SEORANG HAMBA

❤Dalam hadith Qudsi Allah berfirman:

“Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya.”
(HR. Thabrani dari Abu Umamah)

💙Abu Said dan Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi SAW. bersabda:

“Seorang muslim yang ditimpa penderitaan, kegundahan, kesedihan, kesakitan, gangguan, dan kerisauan, bahkan hanya terkena duri sekalipun, semuanya itu merupakan kafarat (penebus) dari dosa-dosanya.”
(H.R. Bukhari dan Muslim)

💜Banyakkanlah mengadu pada Allah. Baiknya Allah. Pemurahnya Allah. Dalam musibah yang menimpa makhluk, masih Dia mahu berikan kita pelbagai anugerah

❤️💚💙🧡.

PAHIT MANIS ASAM GARAM KEHIDUPAN

💖Jangan berputus asa melihat hidup. Yang pahit, yang manis, yang kelat, yang masam dan sebagainya itu harus dinikmati. Tidak ada orang yang sanggup menelan gula berkilo-kilo atau garam bertan-tan atau keju bertimbun timbun…
Tetapi apabila dicampur dan diadun gula, garam dan keju….kita bakal menikmati kek yang sangat lazat. ……

💛Tersenyumlah untuk hidupmu…walaupun setelah tidak terhitung banyaknya engkau menangis😊💚

Dipetik dari kumpulan Whatsapp

Categories
Diari

Keajaiban Doa

Saya selalu berpegang kepada kata kata ini… TERLALU MUSTAHIL BAGI MANUSIA TETAPI TERLALU MUDAH BAGI ALLAH.

Jadi berdoa dan terus lah berdoa!

Categories
Diari

Belasungkawa: Subky Haji Latif

Terkesima sebentar apabila saya mendapat berita pemergian beliau. Saya merupakan salah seorang pengkagum corak penulisan beliau. Dari kecil saya sentiasa mengikuti penulisan penulisan beliau dan bagaimana beliau menukilkan sesuatu isu dalam jalan cerita yang tersendiri.

Apa yang ingin disampaikan beliau adalah jelas walaupun disampaikan dengan pelbagai kiasan kiasan.

Beberapa kali terserempak sosok tubuh itu tetapi tidak pernah saya bertegur sapa melainkan menguntumkan senyuman sahaja. Akhirnya beliau telah pergi menghadap Ilahi pada hari ini.

Al – Fatihah